[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 190-171 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی
اصغر مینایی*1 ، علی اکبر ویسمه2 ، سعید حسن‌زاده1
1- پژوهشکده کودکان استثنایی
2- روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی
چکیده:   (4474 مشاهده)
در تحقیق حاضر تلاش به عمل آمد تا به این سؤال پاسخ داده شود که چه عامل یا عواملی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی تأثیر می‌گذارد. برای پاسخگویی به این سؤال و سایر سؤال‌های فرعی تحقیق، از بین کلیه دانش‌آموزان کم‌شنوای شهر تهران که در سال تحصیلی 80-79  در مقطع ابتدایی مدارس عادی به تحصیل اشتغال داشتند، با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 231 دانش‌آموز (98 دختر و 133 پسر) به همراه والدین و معلمانشان انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها، از 4 پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از طریق معدل کل سال تحصیلی اندازه‌گیری گردید. داده‌های گردآمده با استفاده از روش آماری رگرسیون چندمتغیری به شیوه گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که از بین 13 متغیری که که وارد معادله رگرسیون شدند، 8 متغیر تأثیر معناداری بر پیشرفت تحصیلی این دسته از دانش‌آموزان دارند و روی هم رفته 70 درصد از واریانس کل متغیر ملاک را تبیین می‌کنند. این 8 متغیر به ترتیب اهمیت عبارتند از: وسایل کمک شنیداری، سابقه تدریس معلم، خدمات توان‌بخشی، میزان افت شنوایی، سن ابتلا به کم‌شنوایی، وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده، نگرش معلم و رضایت شغلی معلم.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش تلفیقی، آموزش فراگیر، یکپارچه‌سازی، دانش‌آموز کم‌شنوا، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 357 kb]   (1004 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/6/1 | پذیرش: 1381/6/1 | انتشار: 1381/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Minaei A, Visme A A, Hasanzade S. The Effective Factors on the School Achievement of Integrated Hearing Impaired Students. JOEC 2002; 2 (2) :171-190
URL: http://joec.ir/article-1-495-fa.html

مینایی اصغر، ویسمه علی اکبر، حسن‌زاده سعید. عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1381; 2 (2) :171-190

URL: http://joec.ir/article-1-495-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710