[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 29-40 برگشت به فهرست نسخه ها
درک استعاره بصری و کلامی در کودکان با و بدون ناتوانایی یادگیری
فاطمه کارگر* ، امیر قمرانی، احمد یار محمدیان، محسن هادی طحان
کارشناسی ارشد
چکیده:   (274 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر مقایسه درک استعاره بصری و کلامی  در کودکان باوبدون ناتوانایی یادگیری  بود . این پژوهش با روش علی – مقایسه ای انجام گرفته است . نمونه پژوهش 20دانش آموزان با و بدون ناتوانایی یادگیری شهر قم بودند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند . ابزار مورد استفاده عبارت از تکلیف استعاری سه گانه MTT (کوگان ،کانور ،گروس وفاوا،1990) ، استعاره کلامی و آزمون هوش ریون بود . داده های به دست آمده با روش تحلیل آماری واریانس چند متغییری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج پژوهش نشان داد که در درک استعاره کلامی  بین دو گروه تفاوت معنا داری وجود دارد (p<0/05 ).امااین تفاوت در زمینه درک استعاره بصری معنادار نبود  . بر اساس یافته ها مشخص می شود  که کودکان مبتلا  به ناتوانایی یادگیری در درک استعاره بصری تقریبا مشابه با کودکان عادی عمل می کنند که می توانند ناشی از اثر برتری تصویر باشد ،اما در درک استعاره کلامی به علت پایین بودن دانش معنایی ضعف دارند .

واژه‌های کلیدی: استعاره بصری، استعاره کلامی، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 202 kb]   (124 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Visual and Verbal Metaphoric Competence in Children with and without Learning Disabilities. JOEC. 2018; 17 (3) :29-40
URL: http://joec.ir/article-1-443-fa.html

کارگر فاطمه، قمرانی امیر، یار محمدیان احمد، هادی طحان محسن. درک استعاره بصری و کلامی در کودکان با و بدون ناتوانایی یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (3) :29-40

URL: http://joec.ir/article-1-443-fa.html



دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638