[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 40-29 برگشت به فهرست نسخه ها
درک استعاره بصری و کلامی در کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری
فاطمه کارگر*1، امیر قمرانی1، احمد یار محمدیان1، محسن هادی طحان2
1- روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان
2- تربیت بدنی، دانشگاه پیام نوراستان تهران
چکیده:   (3981 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه درک استعاره بصری و کلامی در کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری انجام شد. روش: این پژوهش با روش علّی- مقایسه‌ای انجام گرفته است. نمونه پژوهش شامل 20 دانش‌آموز با و بدون ناتوانی یادگیری شهر قم بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده عبارت بود از تکلیف استعاری سه‌گانه ام‌تی‌تی، استعاره کلامی و آزمون هوش ریون. داده‌های به‌دست آمده با روش تحلیل آماری واریانس چندمتغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که در درک استعاره کلامی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (0/05 P). اما این تفاوت در زمینه درک استعاره بصری معنادار نبود. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها مشخص می‌شود که کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری در درک استعاره بصری تقریباً مشابه کودکان عادی عمل می‌کنند که این امر می‌تواند ناشی از اثر برتری تصویر باشد، اما در درک استعاره کلامی به‌علت پایین بودن دانش معنایی ضعف دارند.

واژه‌های کلیدی: استعاره بصری، استعاره کلامی، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 202 kb]   (2681 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/6 | پذیرش: 1396/3/20 | انتشار: 1396/10/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Visual and Verbal Metaphoric Competence in Children with and without Learning Disabilities. JOEC 2018; 17 (3) :29-40
URL: http://joec.ir/article-1-443-fa.html

کارگر فاطمه، قمرانی امیر، یار محمدیان احمد، هادی طحان محسن. درک استعاره بصری و کلامی در کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری . فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (3) :29-40

URL: http://joec.ir/article-1-443-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710