1- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان 2- تربیت بدنی، دانشگاه پیام نوراستان تهران
چکیده: (3708 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه درک استعاره بصری و کلامی در کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری انجام شد. روش: این پژوهش با روش علّی- مقایسهای انجام گرفته است. نمونه پژوهش شامل 20 دانشآموز با و بدون ناتوانی یادگیری شهر قم بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده عبارت بود از تکلیف استعاری سهگانهامتیتی، استعاره کلامی و آزمون هوش ریون. دادههای بهدست آمده با روش تحلیل آماری واریانس چندمتغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که در درک استعاره کلامی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (0/05≥P). اما این تفاوت در زمینه درک استعاره بصری معنادار نبود. نتیجهگیری:بر اساس یافتهها مشخص میشود که کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری در درک استعاره بصری تقریباً مشابه کودکان عادی عمل میکنند که این امر میتواند ناشی از اثر برتری تصویر باشد، اما در درک استعاره کلامی بهعلت پایین بودن دانش معنایی ضعف دارند.
Visual and Verbal Metaphoric Competence in Children with and without Learning Disabilities. JOEC 2018; 17 (3) :29-40 URL: http://joec.ir/article-1-443-fa.html
کارگر فاطمه، قمرانی امیر، یار محمدیان احمد، هادی طحان محسن. درک استعاره بصری و کلامی در کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری
. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (3) :29-40