پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی و عملی بودن فرم کوتاه آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز-اومان برای کودکان 7-5/2 سال)-7SON-R 2 (روی یک گروه از کودکان تهران با حجم 125 نفر (66 پسر و 59 دختر) که با روش نمونهبرداری تصادفی چند مرحلهای از بین کودکان مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی انتخاب شدند، اجرا گردید. برای تحلیل سؤالات از مدل کلاسیک آزمون و مدل 2 و 3 پارامتری مبتنی بر نظریه سوال- پاسخ (IRT) استفاده گردید. اعتبار خرده آزمونها (موزاییکها، طبقهبندیها، موقعیتها و الگوها) با استفاده از فرمول λ2 و اعتبار مقیاسهای عملی و استدلال و کل آزمون از طریق فرمول آلفای طبقهای برآورد گردید. ضریب اعتبار خرده آزمونها برای کل گروه به ترتیب 72/0، 71/0، 67/0و75/0 و ضریب اعتبار مقیاس عملی، استدلال و کل آزمون نیز به ترتیب 81/0 ،76/0 و 84/0 است. در خصوص روایی نیز تحلیلهای مختلفی صورت گرفت. از جمله این تحلیلها میتوان به همبستگی درونی خرده آزمونها، همبستگی سوال - نمره کل، همبستگی خرده آزمونها با مقیاسها و کل آزمون، تمایزگذاری سنی و قدرت تمایزگذاری اشاره کرد. بطور کلی یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که آزمون مورد بحث از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و با اطمینان میتوان از آن، جهت سنجش هوش کلی کودکان 7-5/2 سال استفاده کرد. با این حال، قبل از استانداردسازی و هنجاریابی آن در مقیاس وسیع باید برخی از تصاویر سؤالات A ،14،13،12،10،9، 8، و 15 خرده آزمون طبقهبندیها با تصاویری که برای کودکان ایرانی آشنا هستند، جایگزین گردند. علاوه بر این ترتیب سوالات نیز باید بر اساس دشواری آنها اصلاح گردد.
Minae A. Adaptation and Standardization of Snijdres- Oomen Nonverbal Intelligence test for 2.5 - 7 Years Children: A Preparatory Study. JOEC 2005; 5 (3) :295-322 URL: http://joec.ir/article-1-427-fa.html
مینایی اصغر. انطباق و استانداردسازی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز– اومان برای کودکان 7-5/2 سال: یک مطالعه مقدماتی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1384; 5 (3) :295-322