[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1384 1384 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 322-295 برگشت به فهرست نسخه ها
انطباق و استانداردسازی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز– اومان برای کودکان 7-5/2 سال: یک مطالعه مقدماتی
اصغر مینایی*
پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (4593 مشاهده)

      پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان‌سنجی و عملی بودن فرم کوتاه  آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز-اومان برای کودکان  7-5/2 سال) -7AWT IMAGESON-R 2 (روی یک گروه از کودکان تهران با حجم 125 نفر (66 پسر و 59 دختر) که با روش نمونه‌برداری تصادفی چند مرحله‌ای از بین کودکان مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی انتخاب شدند، اجرا گردید. برای تحلیل سؤالات از مدل کلاسیک آزمون و مدل 2 و 3 پارامتری مبتنی بر نظریه سوال- پاسخ (IRT) استفاده گردید. اعتبار خرده آزمونها (موزاییکها، طبقه‌بندیها، موقعیتها و الگوها) با استفاده از فرمول λ2 و اعتبار مقیاسهای عملی و استدلال و کل آزمون از طریق فرمول آلفای طبقه‌ای برآورد گردید. ضریب اعتبار خرده آزمونها برای کل گروه به ترتیب 72/0، 71/0، 67/0و75/0  و ضریب اعتبار مقیاس عملی، استدلال و کل آزمون نیز به ترتیب 81/0 ،76/0 و 84/0 است. در خصوص روایی نیز تحلیلهای مختلفی صورت گرفت. از جمله این تحلیل‌ها می‌توان به همبستگی درونی خرده آزمونها، همبستگی سوال - نمره کل، همبستگی خرده آزمون‌ها با مقیاس‌ها و کل آزمون، تمایزگذاری سنی و قدرت تمایزگذاری اشاره کرد. بطور کلی یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان داد که آزمون مورد بحث از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و با اطمینان می‌توان از آن، جهت سنجش هوش کلی کودکان 7-5/2 سال استفاده کرد. با این حال، قبل از استانداردسازی و هنجاریابی آن در مقیاس وسیع باید برخی از تصاویر سؤالات A ،14،13،12،10،9، 8، و 15 خرده آزمون طبقه‌بندیها با تصاویری که برای کودکان ایرانی آشنا هستند، جایگزین گردند. علاوه بر این ترتیب سوالات نیز باید بر اساس دشواری آنها اصلاح گردد.

واژه‌های کلیدی: آزمون غیرکلامی، هوش، اعتبار، روایی
متن کامل [PDF 5257 kb]   (1259 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1384/7/13 | پذیرش: 1384/9/9 | انتشار: 1384/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Minae A. Adaptation and Standardization of Snijdres- Oomen Nonverbal Intelligence test for 2.5 - 7 Years Children: A Preparatory Study. JOEC 2005; 5 (3) :295-322
URL: http://joec.ir/article-1-427-fa.html

مینایی اصغر. انطباق و استانداردسازی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز– اومان برای کودکان 7-5/2 سال: یک مطالعه مقدماتی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1384; 5 (3) :295-322

URL: http://joec.ir/article-1-427-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1384 1384 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710