[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 61-78 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ادراک شنوایی دانش‌آموزان با آسیب ‌شنوایی در دبستانهای ناشنوایان و عادی
آقای ناصر اکبرلو*
پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (924 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ادراک شنوایی دانش‌آموزان دچار آسیب شنوایی شدید(70-90 دسی‌بل) در دو محیط آموزشی مدارس عادی و استثنایی (تلفیقی) بود. روش: در چارچوب طرح 36  نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر کلاسهای اول و دوم و سوم ابتدایی مدارس ناشنوایان و عادی به عنوان نمونه انتخاب شدند و با ارجاع به کلینیک شنوایی‌شناسی و انجام آزمایشهای شنوایی صدای خالص، آزمایش آستانه دریافت کلمات دو هجایی، معاینه گوش خارجی و پردۀ گوش میانی، آزمایش مقاومت گوش میانی جهت اطمینان از سلامت گوش میانی و قرار داشتن میزان شنوایی در محدوده آسیب شنوایی شدید انتخاب و براساس سن وقوع کم‌شنوایی، سن تشخیص کم‌شنوایی، شنوایی  والدین، سطح (وضعیت) اجتماعی اقتصادی ، بهره هوشی و وجود ناتوانیهای مضاعف همتا شدند. سپس هر دو گروه به‌وسیله آزمون ادراک شنوایی (APT/HI) مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌های به‌دست آمده با روشهای آمار توصیفی و تحلیلی به روش تحلیل واریانس عاملی بررسی شدند. یافته‌ها: میانگین نمرات کل در هشت زیرآزمون در مدارس ناشنوایان پایه اول، دوم و سوم به ترتیب 95/164 ، 3/170 و 65/153 و در مدارس عادی، 45/181 45/191 و 95/188 بدست آمد. تحلیل واریانس عاملی داده‌ها تفاوت معناداری را بین دو گروه نشان داد(58/42= F) ، (0001/0 = P) . نتیجه‌گیری: مقایسه دو گروه نشان می‌دهد که در شرایط یکسان دانش‌آموزان دچار آسیب شنوایی شدید مشغول به تحصیل در مدارس عادی(تلفیقی) دارای تواناییهای ادراک شنوایی بهتری نسبت به دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی شدید شاغل به تحصیل در مدارس ناشنوایان هستند.

واژه‌های کلیدی: ادراک شنوایی، مدارس ناشنوایان، مدارس عادی، آسیب شنوایی شدید.
متن کامل [PDF 166 kb]   (414 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۵/۱۰/۷ | پذیرش: ۱۳۸۶/۱/۲۵ | انتشار: ۱۳۸۶/۳/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarloo N. Auditory Perception of Severely Hearing Impaired Students in Deaf and Regular Primary Schools. JOEC. 2007; 7 (1) :61-78
URL: http://joec.ir/article-1-385-fa.html

اکبرلو ناصر. مقایسه ادراک شنوایی دانش‌آموزان با آسیب ‌شنوایی در دبستانهای ناشنوایان و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (1) :61-78

URL: http://joec.ir/article-1-385-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752