[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 78-61 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ادراک شنوایی دانش‌آموزان با آسیب ‌شنوایی در دبستانهای ناشنوایان و عادی
ناصر اکبرلو*
پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (4606 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ادراک شنوایی دانش‌آموزان دچار آسیب شنوایی شدید(70-90 دسی‌بل) در دو محیط آموزشی مدارس عادی و استثنایی (تلفیقی) بود. روش: در چارچوب طرح 36  نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر کلاسهای اول و دوم و سوم ابتدایی مدارس ناشنوایان و عادی به عنوان نمونه انتخاب شدند و با ارجاع به کلینیک شنوایی‌شناسی و انجام آزمایشهای شنوایی صدای خالص، آزمایش آستانه دریافت کلمات دو هجایی، معاینه گوش خارجی و پردۀ گوش میانی، آزمایش مقاومت گوش میانی جهت اطمینان از سلامت گوش میانی و قرار داشتن میزان شنوایی در محدوده آسیب شنوایی شدید انتخاب و براساس سن وقوع کم‌شنوایی، سن تشخیص کم‌شنوایی، شنوایی  والدین، سطح (وضعیت) اجتماعی اقتصادی ، بهره هوشی و وجود ناتوانیهای مضاعف همتا شدند. سپس هر دو گروه به‌وسیله آزمون ادراک شنوایی (APT/HI) مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌های به‌دست آمده با روشهای آمار توصیفی و تحلیلی به روش تحلیل واریانس عاملی بررسی شدند. یافته‌ها: میانگین نمرات کل در هشت زیرآزمون در مدارس ناشنوایان پایه اول، دوم و سوم به ترتیب 95/164 ، 3/170 و 65/153 و در مدارس عادی، 45/181 45/191 و 95/188 بدست آمد. تحلیل واریانس عاملی داده‌ها تفاوت معناداری را بین دو گروه نشان داد(58/42= F) ، (0001/0 = P) . نتیجه‌گیری: مقایسه دو گروه نشان می‌دهد که در شرایط یکسان دانش‌آموزان دچار آسیب شنوایی شدید مشغول به تحصیل در مدارس عادی(تلفیقی) دارای تواناییهای ادراک شنوایی بهتری نسبت به دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی شدید شاغل به تحصیل در مدارس ناشنوایان هستند.

واژه‌های کلیدی: ادراک شنوایی، مدارس ناشنوایان، مدارس عادی، آسیب شنوایی شدید.
متن کامل [PDF 166 kb]   (2642 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/10/7 | پذیرش: 1386/1/25 | انتشار: 1386/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarloo N. Auditory Perception of Severely Hearing Impaired Students in Deaf and Regular Primary Schools. JOEC 2007; 7 (1) :61-78
URL: http://joec.ir/article-1-385-fa.html

اکبرلو ناصر. مقایسه ادراک شنوایی دانش‌آموزان با آسیب ‌شنوایی در دبستانهای ناشنوایان و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (1) :61-78

URL: http://joec.ir/article-1-385-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710