[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 187-210 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد نرم‌افزار آموزشی میلاد برمبنای مدل عصب روان‌شناختی بینایی رنگ برای آموزش دانش‌آموزان نارساخوان
رقیه عسگری، دکتر فریدون یاریاری* ، دکتر پروین کدیور
دانشگاه تربیت معلم تهران
چکیده:   (1089 مشاهده)

هدف: در این تحقیق هدف بررسی تأثیر نرم‌افزاری طراحی شده مبتنی بر نظریه عصب روان‌شناختی بینایی رنگها (ویلکینز،2003) در کاهش انحراف ادراک بینایی ناشی از عملکرد ناقص دستگاه عصب – بینایی، بوده است. روش: با بهره‌گیری از روش شبه آزمایشی، از میان دانش‌آموزان نارساخوان،پس از همتاسازی برمبنای نمرات پیش‌آزمون وپایه تحصیلی به صورت یک به یک و واگذاری تصادفی، تعداد 40 آزمودنی (20 نفر در گروه آزمایش و20 نفر در گروه کنترل ) در دامنه سنی 6 سال و7 ماه تا 9 سال و10 ماه، از پایه‌های اول، دوم و سوم،سال تحصیلی 85 انتخاب شدند. در گروه آزمایش، نرم‌افزار آموزشی طراحی و در گروه کنترل، روش سنتی فرنالد جهت آموزش آزمودنیها به کار گرفته شد. با استفاده از پرسشنامه آزمون خواندن (پوراعتماد،1384) و به صورت طرح پیش‌آزمون و پس‌‌آزمون تأثیر شیوه آموزشی و نتایج حاصله با روش آماری t مستقل تحلیل شد. یافته‌ها : تحلیل نتایج نشان داد که گروه آزمایش پس از استفاده از نرم‌افزار آموزشی، در توانایی خواندن، کاهش خطای خواندن، سرعت خواندن و درک مطلب نسبت به گروه کنترل رشد محسوسی داشته است.همچین با محاسبه اندازه اثر مشخص شد22درصداز واریانس خواندن صحیح کلمات،21درصد از واریانس خطای خواندن،27درصد از واریانس سرعت خواندن و14 درصد از واریانس درک مطلب توسط تأثیر این نرم‌افزار آموزشی تبیین می‌شود. نتیجه گیری: با استفاده ازاین نرم‌افزار آموزشی می‌توان به دانش‌آموزان نارسا خوان آموزش داد.

واژه‌های کلیدی: نارساخوانی، نظریه عصب روان‌شناختی بینایی رنگها
متن کامل [PDF 261 kb]   (463 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۵/۷/۲۲ | پذیرش: ۱۳۸۶/۴/۴ | انتشار: ۱۳۸۶/۶/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgari R, Yaryari F, Kadivar P. Application of Milaad Educational Software Based on Neuropsychology of Color Vision for Teaching Students with Dyslexia. JOEC. 2007; 7 (2) :187-210
URL: http://joec.ir/article-1-382-fa.html

عسگری رقیه، یاریاری فریدون، کدیور پروین. کاربرد نرم‌افزار آموزشی میلاد برمبنای مدل عصب روان‌شناختی بینایی رنگ برای آموزش دانش‌آموزان نارساخوان . فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (2) :187-210

URL: http://joec.ir/article-1-382-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790