هدف: در این تحقیق هدف بررسی تأثیر نرمافزاری طراحی شده مبتنی بر نظریه عصب روانشناختی بینایی رنگها (ویلکینز،2003) در کاهش انحراف ادراک بینایی ناشی از عملکرد ناقص دستگاه عصب – بینایی، بوده است. روش: با بهرهگیری از روش شبه آزمایشی، از میان دانشآموزان نارساخوان،پس از همتاسازی برمبنای نمرات پیشآزمون وپایه تحصیلی به صورت یک به یک و واگذاری تصادفی، تعداد 40 آزمودنی (20 نفر در گروه آزمایش و20 نفر در گروه کنترل ) در دامنه سنی 6 سال و7 ماه تا 9 سال و10 ماه، از پایههای اول، دوم و سوم،سال تحصیلی 85 انتخاب شدند. در گروه آزمایش، نرمافزار آموزشی طراحی و در گروه کنترل، روش سنتی فرنالد جهت آموزش آزمودنیها به کار گرفته شد. با استفاده از پرسشنامه آزمون خواندن (پوراعتماد،1384) و به صورت طرح پیشآزمون و پسآزمون تأثیر شیوه آموزشی و نتایج حاصله با روش آماری t مستقل تحلیل شد. یافتهها : تحلیل نتایج نشان داد که گروه آزمایش پس از استفاده از نرمافزار آموزشی، در توانایی خواندن، کاهش خطای خواندن، سرعت خواندن و درک مطلب نسبت به گروه کنترل رشد محسوسی داشته است.همچین با محاسبه اندازه اثر مشخص شد22درصداز واریانس خواندن صحیح کلمات،21درصد از واریانس خطای خواندن،27درصد از واریانس سرعت خواندن و14 درصد از واریانس درک مطلب توسط تأثیر این نرمافزار آموزشی تبیین میشود. نتیجه گیری: با استفاده ازاین نرمافزار آموزشی میتوان به دانشآموزان نارسا خوان آموزش داد.
Asgari R, Yaryari F, Kadivar P. Application of Milaad Educational Software Based on Neuropsychology of Color Vision for Teaching Students with Dyslexia. JOEC 2007; 7 (2) :187-210 URL: http://joec.ir/article-1-382-fa.html
عسگری رقیه، یاریاری فریدون، کدیور پروین. کاربرد نرمافزار آموزشی میلاد برمبنای مدل عصب روانشناختی بینایی رنگ برای آموزش دانشآموزان نارساخوان . فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (2) :187-210