[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 210-187 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد نرم‌افزار آموزشی میلاد برمبنای مدل عصب روان‌شناختی بینایی رنگ برای آموزش دانش‌آموزان نارساخوان
رقیه عسگری1 ، فریدون یاریاری*1 ، پروین کدیور1
1- دانشگاه تربیت معلم تهران
چکیده:   (4483 مشاهده)

هدف: در این تحقیق هدف بررسی تأثیر نرم‌افزاری طراحی شده مبتنی بر نظریه عصب روان‌شناختی بینایی رنگها (ویلکینز،2003) در کاهش انحراف ادراک بینایی ناشی از عملکرد ناقص دستگاه عصب – بینایی، بوده است. روش: با بهره‌گیری از روش شبه آزمایشی، از میان دانش‌آموزان نارساخوان،پس از همتاسازی برمبنای نمرات پیش‌آزمون وپایه تحصیلی به صورت یک به یک و واگذاری تصادفی، تعداد 40 آزمودنی (20 نفر در گروه آزمایش و20 نفر در گروه کنترل ) در دامنه سنی 6 سال و7 ماه تا 9 سال و10 ماه، از پایه‌های اول، دوم و سوم،سال تحصیلی 85 انتخاب شدند. در گروه آزمایش، نرم‌افزار آموزشی طراحی و در گروه کنترل، روش سنتی فرنالد جهت آموزش آزمودنیها به کار گرفته شد. با استفاده از پرسشنامه آزمون خواندن (پوراعتماد،1384) و به صورت طرح پیش‌آزمون و پس‌‌آزمون تأثیر شیوه آموزشی و نتایج حاصله با روش آماری t مستقل تحلیل شد. یافته‌ها : تحلیل نتایج نشان داد که گروه آزمایش پس از استفاده از نرم‌افزار آموزشی، در توانایی خواندن، کاهش خطای خواندن، سرعت خواندن و درک مطلب نسبت به گروه کنترل رشد محسوسی داشته است.همچین با محاسبه اندازه اثر مشخص شد22درصداز واریانس خواندن صحیح کلمات،21درصد از واریانس خطای خواندن،27درصد از واریانس سرعت خواندن و14 درصد از واریانس درک مطلب توسط تأثیر این نرم‌افزار آموزشی تبیین می‌شود. نتیجه گیری: با استفاده ازاین نرم‌افزار آموزشی می‌توان به دانش‌آموزان نارسا خوان آموزش داد.

واژه‌های کلیدی: نارساخوانی، نظریه عصب روان‌شناختی بینایی رنگها
متن کامل [PDF 261 kb]   (1226 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/7/22 | پذیرش: 1386/4/4 | انتشار: 1386/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgari R, Yaryari F, Kadivar P. Application of Milaad Educational Software Based on Neuropsychology of Color Vision for Teaching Students with Dyslexia. JOEC 2007; 7 (2) :187-210
URL: http://joec.ir/article-1-382-fa.html

عسگری رقیه، یاریاری فریدون، کدیور پروین. کاربرد نرم‌افزار آموزشی میلاد برمبنای مدل عصب روان‌شناختی بینایی رنگ برای آموزش دانش‌آموزان نارساخوان . فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (2) :187-210

URL: http://joec.ir/article-1-382-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710