[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 299-316 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه جرئت‌ورزی و عزت‌نفس با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی
دکتر باقر غباری بناب* ، دکتر مسعود حجازی
دانشگاه تهران
چکیده:   (648 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه میزان جرئت‌ورزی، عزت‌نفس و پیشرفـت تحصیلـی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی و همچنین بررسی روابط موجود بین این متغیرها صورت گرفت. روش: این پژوهش از نوع همبستگی است. بدین منظور 60 دانش‌آموز تیزهوش (30 پسر و 30 دختر) و 60 دانش‌آموز عادی (30 پسر و 30 دختر) به صورت تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامـه جرئت‌ورزی گمبریل و ریچی و پرسشنامـه عزت‌نفس کوپر اسمیت و همین‌طور معدل درسی مورد بررسی قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیره، ضریب همبستگی دو متغیره و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که دانش‌آموزان تیزهوش در هر سه متغیر جرئت‌ورزی، عزت‌نفس و پیشرفت تحصیلی بر دانش‌آموزان عادی برتری داشتند، اما تفاوتی بین متغیرهای فوق در دو جنس ملاحظه نشد. از سوی دیگر هر سه متغیر جرئت‌ورزی، عزت‌نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان عـادی دارای رابطه معنادار بودند، اما در دانش‌آموزان تیزهـوش تنها بین دو متغیـر جرئت‌ورزی و عزت‌نفس رابطه وجود داشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جرئت‌ورزی و عزت‌نفس، توانایی پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان عادی را داشتند. نتیجهگیری: برتری دانش‌آموزان تیز هوش بر دانش‌آموزان عادی در سه متغیر: جرئت‌ورزی، عزت‌نفس و پیشرفت تحصیلی مورد تأیید قرار گرفت. بعلاوه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از روی داده‌های جزئت‌ورزی و عزت‌نفس قابل پیش‌بینی است.

واژه‌های کلیدی: جرئت‌ورزی، عزت‌نفس، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان تیزهوش
متن کامل [PDF 2343 kb]   (361 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۵/۱۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۸۶/۶/۲۸ | انتشار: ۱۳۸۶/۹/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghobari Bonab B, Hejazi M. Relationship among Assertiveness, Self–esteem and Academic Achievement in Gifted and Regular School Students. JOEC. 2007; 7 (3) :299-316
URL: http://joec.ir/article-1-376-fa.html

غباری بناب باقر، حجازی مسعود. رابطه جرئت‌ورزی و عزت‌نفس با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (3) :299-316

URL: http://joec.ir/article-1-376-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638