1- دانشگاه تهران 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
چکیده: (4500 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه میزان جرئتورزی، عزتنفس و پیشرفـت تحصیلـی دانشآموزان تیزهوش و عادی و همچنین بررسی روابط موجود بین این متغیرها صورت گرفت. روش: این پژوهش از نوع همبستگی است. بدین منظور 60 دانشآموز تیزهوش (30 پسر و 30 دختر) و 60 دانشآموز عادی (30 پسر و 30 دختر) به صورت تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامـه جرئتورزی گمبریل و ریچی و پرسشنامـه عزتنفس کوپر اسمیت و همینطور معدل درسی مورد بررسی قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیره، ضریب همبستگی دو متغیره و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که دانشآموزان تیزهوش در هر سه متغیر جرئتورزی، عزتنفس و پیشرفت تحصیلی بر دانشآموزان عادی برتری داشتند، اما تفاوتی بین متغیرهای فوق در دو جنس ملاحظه نشد. از سوی دیگر هر سه متغیر جرئتورزی، عزتنفس و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان عـادی دارای رابطه معنادار بودند، اما در دانشآموزان تیزهـوش تنها بین دو متغیـر جرئتورزی و عزتنفس رابطه وجود داشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جرئتورزی و عزتنفس، توانایی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عادی را داشتند. نتیجهگیری: برتری دانشآموزان تیز هوش بر دانشآموزان عادی در سه متغیر: جرئتورزی، عزتنفس و پیشرفت تحصیلی مورد تأیید قرار گرفت. بعلاوه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از روی دادههای جزئتورزی و عزتنفس قابل پیشبینی است.
Ghobari Bonab B, Hejazi M. Relationship among Assertiveness, Self–esteem and Academic Achievement in Gifted and Regular School Students. JOEC 2007; 7 (3) :299-316 URL: http://joec.ir/article-1-376-fa.html
غباری بناب باقر، حجازی مسعود. رابطه جرئتورزی و عزتنفس با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (3) :299-316