[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 425-448 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی دو روش آموزش دو نیمکره مغز و آموزش موسیقی در بهبود عملکرد حساب نارسایی دانش‌آموزان دختر
دکتر مهناز استکی* ، دکتر حسن عشایری، دکتر احمد برجعلی، دکتر مصطفی تبریزی، دکتر علی دلاور
دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
چکیده:   (1053 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به مقایسه دو روش آموزش دو نیمکره مغز و آموزش موسیقی  با توجه به سازماندهی مجدد مدارهای عصبی مغز درکاهش علائم حساب نارسایی دانش آموزان دختر پرداخته است. روش: با استفاده از روش آزمایشی  پیش آزمون- پس آزمون سه گروهی ،از میان دانش آموزان حساب نارسای پایه دوم و سوم دبستان(مناطق 6 و7 ) و بهره‌گیری از روش غربالگری با چک لیست وارسی تشخیصی حساب نارسایی DSMVI کلیه دانش آموزان مشکوک به نارسایی شناسایی شدند، .سپس آزمون هوشی وکسلرکودکان، نقشه برداری مغزی با دستگاه بایومد و آزمون پیشرفت ریاضی ایران کی-مت اجرا و از میان کسانی که حساب نارسا تشخیص داده شدند، به صورت تصادفی 20 دانش آموز انتخاب و در سه گروه  (آموزش موسیقی،آموزش دو نیمکره مغز و کنترل) جایگزین شدند. گروههای آزمایشی به مدت 16 جلسه آموزشی(هر جلسه 5/1 ساعت) تحت آموزش قرار گرفتند.پس از اجرای آموزشها مجدداًً همه آزمونها در سه گروه  اجرا شد. نتایج با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی ( مانوا ،T و کروسکال والیس) تحلیل شد.یافته‌‌‌ها: تحلیل نتایج نشان داد که بین کاهش علائم حساب نارسایی گروههای آزمایشی در مقایسه  با گروه کنترل تفاوت معنادار  وجود دارد .همچنین آموزش موسیقی و آموزش دو نیمکره سبب تغییرات فعالیتهای بیوالکتریک و فعال شدن مناطق پیشانی، آهیانه و برخی دیگر مراکز مغزی درگیر با ریاضیات شد و آموزش دو نیمکره مغز سبب کاهش علائم حساب نارسایی دانش‌آموزان شد و در همه حیطه‌های مربوط به حساب نارسایی (مفاهیم ،کاربرد و عملیات )تأثیر داشت. نتیجه‌گیری : گروههای آزمایشی عملکرد بالاتری نسبت به گروه کنترل در ریاضی نشان دادند و با استفاده از روشهای یاد شده می‌توان سازمان‌دهی مجدد مدارهای نورونی در مغز به وجود آورد و علائم مربوط به حساب نارسایی را کاهش داد.

واژه‌های کلیدی: حساب نارسایی، آموزش موسیقی، آموزش دو نیمکره مغز، نقشه برداری مغزی
متن کامل [PDF 3992 kb]   (589 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۶/۵/۲۲ | پذیرش: ۱۳۸۶/۱۰/۵ | انتشار: ۱۳۸۶/۱۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esteki M, Ashayery H, Borjali A, Tabrizy M, Delavar A. A Comparative Study on the Effectiveness of "Music Training" and "Bilateral Brain Training" in Amelioration of Dyscalculia Symptoms in Female Students. JOEC. 2008; 7 (4) :425-448
URL: http://joec.ir/article-1-370-fa.html

استکی مهناز، عشایری حسن، برجعلی احمد، تبریزی مصطفی، دلاور علی. مقایسه اثربخشی دو روش آموزش دو نیمکره مغز و آموزش موسیقی در بهبود عملکرد حساب نارسایی دانش‌آموزان دختر . فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (4) :425-448

URL: http://joec.ir/article-1-370-fa.html



دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790