[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 157-167 برگشت به فهرست نسخه ها
انطباق و آماده‌سازی برنامه آموزش پیشگیری و درمانی خواندن برای معلمان
دکتر مهناز خسروجاوید* ، دکتر مریم وفایی، دکتر رضا نیلی پور، دکتر سید کاظم رسول زاده طباطبایی، خانم اقدس حسینلو، خانم ملیحه آشورون، خانم مهدخت صفاری، خانم فرانک مهرگان، خانم مریم همتی، خانم پریچهر یزدانی
دکتری روان شناسی
چکیده:   (973 مشاهده)

هدف: هدف مقاله حاضر انطباق یک برنامه آموزش پیشگیری و درمانی خواندن و آماده سازی یک بسته آموزشی برای معلمان از مقطع پیش دبستانی تا کلاس سوم دبستان به زبان فارسی است. روش: مقاله حاضر یک مطالعه مروری درباره انطباق برنامه پیشگیری و درمانی خواندن بلکمن (2003) به زبان فارسی است که در ابتدا به زبان انگلیسی گسترش یافت. بر این اساس مواد آموزشی مورد نیاز برنامه آماده و طراحی گردید. یافته‌ها: براساس گزارش انجمن ملی خواندن (2000)، پیشنهاد می شود که در برنامه خواندن برای همه کودکان (از جمله کودکان نارساخوان) باید پنج مؤلفه اصلی خواندن شامل آموزش الفبا، آگاهی واجی، تناظر نویسه- واج، روان خوانی، درک واژه ای و خوانداری، گنجانده شود. این مؤلفه ها باید به صورت سازمان یافته، جامع و واضح آموزش داده شوند. در میان تعداد محدودی از این برنامه‌ها، اثربخشی برنامه بلکمن (2003) با شواهد تجربی معتبر تأیید شده است. این برنامه برای رشد مهارتهای اصلی خواندن در کودکان که قبلاً اشاره شد، طراحی شده و شامل پنج مرحله است: (1) یادگیری ارتباط نویسه- واج، (2) آموزش مهارتهای تقطیع و ترکیب واجی مانند دسته بندی کلمات براساس قافیه و تجانس و یادگیری نام حرف و صدای حرف، (3) صحیح و روان خواندن کلمات، (4) خواندن متن و تقویت درک خوانداری و (5) فعالیت نوشتن و دیکته نویسی.  نتیجه‌گیری: در سالهای اخیر شواهد گوناگونی درباره اهمیت پردازش واج شناختی در زبان های گوناگون و در حوزه‌های علوم عصب شناختی، روان شناسی شناختی و آموزش بدست آمده است. بنابراین برنامه انطباق یافته بلکمن (2003) به زبان فارسی می تواند به صورت یک بسته آموزشی در اختیار معلمان قرار داده شود تا در کلاسهای درسی خود از آن استفاده کنند.

واژه‌های کلیدی: خواندن، مشکلات در خواندن، نارساخوانی، انطباق برنامه آموزش پیشگیری و درمانی، بسته‌ آموزشی، زبان فارسی، کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی.
متن کامل [PDF 3837 kb]   (391 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۶/۵/۲۲ | پذیرش: ۱۳۸۷/۵/۶ | انتشار: ۱۳۸۷/۶/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosrojavid M, Vafaie M A, Nilipoor R, Rasoolzadeye Tabatabaie K, Hoseinloo A, Ashoorvan M, et al . Early Reading Intervention: Adaptation of a Prevention and Remedial Tutoring Model and Preparation of a Ready-to-Use Classroom Teaching Package for Preschool to Third Grades. JOEC. 2008; 8 (2) :157-167
URL: http://joec.ir/article-1-351-fa.html

خسروجاوید مهناز، وفایی مریم، نیلی پور رضا، رسول زاده طباطبایی سید کاظم، حسینلو اقدس، آشورون ملیحه، و همکاران. و همکاران.. انطباق و آماده‌سازی برنامه آموزش پیشگیری و درمانی خواندن برای معلمان . فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (2) :157-167

URL: http://joec.ir/article-1-351-fa.html



دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3741