[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 167-157 برگشت به فهرست نسخه ها
انطباق و آماده‌سازی برنامه آموزش پیشگیری و درمانی خواندن برای معلمان
مهناز خسروجاوید*1 ، مریم وفایی1 ، رضا نیلی پور2 ، سید کاظم رسول زاده طباطبایی1 ، اقدس حسینلو3 ، ملیحه آشورون3 ، مهدخت صفاری3 ، فرانک مهرگان3 ، مریم همتی3 ، پریچهر یزدانی3
1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3- سازمان آموزش و پرورش شهر تهران
چکیده:   (4984 مشاهده)

هدف: هدف مقاله حاضر انطباق یک برنامه آموزش پیشگیری و درمانی خواندن و آماده سازی یک بسته آموزشی برای معلمان از مقطع پیش دبستانی تا کلاس سوم دبستان به زبان فارسی است. روش: مقاله حاضر یک مطالعه مروری درباره انطباق برنامه پیشگیری و درمانی خواندن بلکمن (2003) به زبان فارسی است که در ابتدا به زبان انگلیسی گسترش یافت. بر این اساس مواد آموزشی مورد نیاز برنامه آماده و طراحی گردید. یافته‌ها: براساس گزارش انجمن ملی خواندن (2000)، پیشنهاد می شود که در برنامه خواندن برای همه کودکان (از جمله کودکان نارساخوان) باید پنج مؤلفه اصلی خواندن شامل آموزش الفبا، آگاهی واجی، تناظر نویسه- واج، روان خوانی، درک واژه ای و خوانداری، گنجانده شود. این مؤلفه ها باید به صورت سازمان یافته، جامع و واضح آموزش داده شوند. در میان تعداد محدودی از این برنامه‌ها، اثربخشی برنامه بلکمن (2003) با شواهد تجربی معتبر تأیید شده است. این برنامه برای رشد مهارتهای اصلی خواندن در کودکان که قبلاً اشاره شد، طراحی شده و شامل پنج مرحله است: (1) یادگیری ارتباط نویسه- واج، (2) آموزش مهارتهای تقطیع و ترکیب واجی مانند دسته بندی کلمات براساس قافیه و تجانس و یادگیری نام حرف و صدای حرف، (3) صحیح و روان خواندن کلمات، (4) خواندن متن و تقویت درک خوانداری و (5) فعالیت نوشتن و دیکته نویسی.  نتیجه‌گیری: در سالهای اخیر شواهد گوناگونی درباره اهمیت پردازش واج شناختی در زبان های گوناگون و در حوزه‌های علوم عصب شناختی، روان شناسی شناختی و آموزش بدست آمده است. بنابراین برنامه انطباق یافته بلکمن (2003) به زبان فارسی می تواند به صورت یک بسته آموزشی در اختیار معلمان قرار داده شود تا در کلاسهای درسی خود از آن استفاده کنند.

واژه‌های کلیدی: خواندن، مشکلات در خواندن، نارساخوانی، انطباق برنامه آموزش پیشگیری و درمانی، بسته‌ آموزشی، زبان فارسی، کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی.
متن کامل [PDF 3837 kb]   (1462 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1386/5/22 | پذیرش: 1387/5/6 | انتشار: 1387/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosrojavid M, Vafaie M A, Nilipoor R, Rasoolzadeye Tabatabaie K, Hoseinloo A, Ashoorvan M, et al . Early Reading Intervention: Adaptation of a Prevention and Remedial Tutoring Model and Preparation of a Ready-to-Use Classroom Teaching Package for Preschool to Third Grades. JOEC 2008; 8 (2) :157-167
URL: http://joec.ir/article-1-351-fa.html

خسروجاوید مهناز، وفایی مریم، نیلی پور رضا، رسول زاده طباطبایی سید کاظم، حسینلو اقدس، آشورون ملیحه، و همکاران. و همکاران.. انطباق و آماده‌سازی برنامه آموزش پیشگیری و درمانی خواندن برای معلمان . فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (2) :157-167

URL: http://joec.ir/article-1-351-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710