[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 317-323 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه هوش هیجانی و خودپنداره دانش‎آموزان تیزهوش و عادی
آقای سیف الله آقاجانی، دکتر محمد نریمانی* ، خانم مریم آسیائی
دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (1243 مشاهده)

هدف: این پژوهش، بررسی رابطه هوش هیجانی با خودپنداره دانشآموزان عادی و تیزهوش است. همچنین مقایسه این دو متغیر در میان دانشآموزان تیزهوش و عادی دومین هدف مطالعه حاضر بوده است. روش: به همین منظور  400 نفر  دانشآموز مقطع متوسطه  (200 دانشآموز دختر و پسر عادی و 200 دانشآموز دختر و پسر تیزهوش) شهر اردبیل به صورت خوشه­ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه خودپنداره راجرز، پرسشنامه هوش هیجانی شوت و همکاران و آزمون هوش کتل فرم A استفاده شده است.یافته‌ها : نتایج نشان داد که هوشبهر، خودپنداره و  هوش هیجانی دانشآموزان دختر تیزهوش از دانشآموزان دختر عادی به طور معناداری بیشتر است. همچنین میانگین هوشبهر و خودپنداره دانشآموزان پسر تیزهوش از دانشآموزان پسر عادی به طور معناداری بالاتر است. اما بین هوش هیجانی دانشآموزان پسر تیزهوش و دانشآموزان پسر عادی تفاوت معناداری یافت نشد. در بین دانشآموزان تیزهوش، میانگین خودپنداره و  هوش هیجانی دانشآموزان دختر به طور معناداری از دانشآموزان پسر بیشتر است. بین هوشبهر این دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین در بین دانشآموزان عادی، میانگین هوشبهر دانشآموزان پسر به طور معناداری از دانشآموزان دختر بیشتر است. اما میانگین خودپنداره دانشآموزان دختر به طور معناداری از دانشآموزان پسر بیشتر است. بین هوش هیجانی این دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری : با توجه به یافته‌های به‌دست آمده میتوان چنین نتیجه‌گیری کرد که در مراکز آموزشی دانشآموزان تیز هوش و عادی علاوه بر رشد شناختی به عاملهای هیجانی آنان نیز توجه شود.

واژه‌های کلیدی: تیزهوش، هوش هیجانی، خودپنداره.
متن کامل [PDF 117 kb]   (419 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۶/۵/۲۳ | پذیرش: ۱۳۸۷/۸/۵ | انتشار: ۱۳۸۷/۹/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghajani S, Narimani M, Asiaei M. Emotional Intelligence and Self-concept in Ordinary and Gifted Students. JOEC. 2008; 8 (3) :317-323
URL: http://joec.ir/article-1-347-fa.html

آقاجانی سیف الله، نریمانی محمد، آسیائی مریم. مقایسه هوش هیجانی و خودپنداره دانش‎آموزان تیزهوش و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (3) :317-323

URL: http://joec.ir/article-1-347-fa.html



دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638