[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 295-306 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نگرش معلمان رابط و عادی دانش‌آموزان کم‌شنوا به اثربخشی برنامه‌های آموزش تلفیقی
دکتر احمد به‌پژوه* ، آقای کیوان کاکابرایی، دکتر محسن شکوهی‏ یکتا، دکتر مسعود غلامعلی ‏لواسانی
دانشیار دانشگاه تهران
چکیده:   (797 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه نگرش معلمان رابط و عادی دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی نسبت به اثربخشی برنامه‌های آموزش تلفیقی بر روی 60 نفر معلم رابط و 60 نفر معلم عادی, شاغل در دبستانهای پسرانه شهر تهران اجرا شد. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع علّی- مقایسه‌ای است و آزمودنیها بهطور تصادفی با استفاده از روش ‌نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری مورد استفاده, مقیاس محقق ساخته نگرش‌سنج معلم بود که اعتبار آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 94/0 برآورد شد. تحلیل آماری داده‌ها, با استفاده از آزمون تی مستقل و روش رگرسیون چندگانه صورت گرفت.یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که بین دو میانگین نگرش معلمان رابط و نگرش معلمان عادی نسبت به اثربخشی برنامه‌های آموزش تلفیقی به نفع معلمان رابط تفاوت معنا‌داری وجود دارد. امّا متغیرهای پیش‌بین مورد بررسی همچون جنسیت، سن، مدرک تحصیلی، سابقه تدریس، پایه تدریس، وضعیت استخدام معلمان و تعداد دانش‌آموزان کم‌شنوای تحت پوشش در کلاس نتوانستند تغییرات نگرش معلمان را پیش‌بینی کنند. نتیجهگیری: با توجه به اینکه نگرش معلمان عادی دانشآموزان کمشنوای تلفیقی نسبت به برنامههای آموزش تلفیقی مثبت نیست, لذا موفقیت اینگونه برنامهها به خطر میافتد و ضرورت دارد برنامههای آموزش ضمن خدمت به منظور آگاهسازی معلمان عادی و اصلاح نگرش آنان اجرا شود.

واژه‌های کلیدی: معلمان عادی، معلمان رابط، نگرش به برنامه‎های آموزش‎تلفیقی، دانش‌آموز‎کم‌شنوا
متن کامل [PDF 415 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۲۰ | پذیرش: ۱۳۸۷/۴/۱۶ | انتشار: ۱۳۸۷/۹/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beh-Pajooh A, Kakabaraee K, Shokohi-Yekta M, G.Lavasani M. A Comparative Study on Itinerant and Regular Teachers’ Attitudes of Partially Hearing Impaired Students toward the Efficacy of Integrated Education Programs. JOEC. 2008; 8 (3) :295-306
URL: http://joec.ir/article-1-342-fa.html

به‌پژوه احمد، کاکابرایی کیوان، شکوهی‏ یکتا محسن، غلامعلی ‏لواسانی مسعود. مقایسه نگرش معلمان رابط و عادی دانش‌آموزان کم‌شنوا به اثربخشی برنامه‌های آموزش تلفیقی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (3) :295-306

URL: http://joec.ir/article-1-342-fa.html



دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3708