1- دانشگاه تهران 2- دانشگاه آزاد اسلا می واحد کرمانشاه 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
چکیده: (4674 مشاهده)
هدف:پژوهش حاضر به منظور مقایسه نگرش معلمان رابط و عادی دانشآموزان کمشنوای تلفیقی نسبت به اثربخشی برنامههای آموزش تلفیقی بر روی 60 نفر معلم رابط و 60 نفر معلم عادی, شاغل در دبستانهای پسرانه شهر تهران اجرا شد.روش:طرح پژوهش حاضر از نوع علّی- مقایسهای است و آزمودنیها بهطور تصادفی با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مورد استفاده, مقیاس محقق ساخته نگرشسنج معلم بود که اعتبار آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 94/0 برآورد شد. تحلیل آماری دادهها, با استفاده از آزمون تی مستقل و روش رگرسیون چندگانه صورت گرفت.یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که بین دو میانگین نگرش معلمان رابط و نگرش معلمان عادی نسبت به اثربخشی برنامههای آموزش تلفیقی به نفع معلمان رابط تفاوت معناداری وجود دارد. امّا متغیرهای پیشبین مورد بررسی همچون جنسیت، سن، مدرک تحصیلی، سابقه تدریس، پایه تدریس، وضعیت استخدام معلمان و تعداد دانشآموزان کمشنوای تحت پوشش در کلاس نتوانستند تغییرات نگرش معلمان را پیشبینی کنند.نتیجهگیری:با توجه به اینکه نگرش معلمان عادی دانشآموزان کمشنوای تلفیقی نسبت به برنامههای آموزش تلفیقی مثبت نیست, لذا موفقیت اینگونه برنامهها به خطر میافتد و ضرورت دارد برنامههای آموزش ضمن خدمت به منظور آگاهسازی معلمان عادی و اصلاح نگرش آنان اجرا شود.
Beh-Pajooh A, Kakabaraee K, Shokohi-Yekta M, G.Lavasani M. A Comparative Study on Itinerant and Regular Teachers’ Attitudes of Partially Hearing Impaired Students toward the Efficacy of Integrated Education Programs. JOEC 2008; 8 (3) :295-306 URL: http://joec.ir/article-1-342-fa.html
بهپژوه احمد، کاکابرایی کیوان، شکوهی یکتا محسن، غلامعلی لواسانی مسعود. مقایسه نگرش معلمان رابط و عادی دانشآموزان کمشنوا به اثربخشی برنامههای آموزش تلفیقی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (3) :295-306