[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1388 1388 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 55-62 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مهارتهای مقابله‌ای و تحمل ابهام در دانش‌آموزان دخترگوشه‌گیر
دکتر محمد نریمانی* ، معصومه ملکشاهی‌فر، نادر محمودی
دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (918 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش مقایسه مهارتهای مقابله‌ای و تحمل ابهام دانش‌آموزان دختر گوشه‌گیر و عادی بوده است. روش: این پژوهش، علیّ – مقایسه‌ای است و با روش پرسشنامه‌ای انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه منطقه یک شهر اردبیل بودند که از میان آنها، 725 نفر انتخاب شدند و به مؤلفه گوشه‌گیری پرسشنامه وودورث پاسخ دادند که 50 نفر از آنها گوشه‌گیر تشخیص داده شدند. از میان این50 نفر،20 دانش‌آموز گوشه‌گیر به صورت تصادفی انتخاب شدند. همچنین 20 دانش‌آموز دیگر که گوشه‌گیر نبودند، از میان دانش‌آموزان  همان کلاسها انتخاب و همتاسازی شدند. این همتاسازی از نظر سن،جنس و تحصیلات صورت گرفت. از هر دو گروه خواسته شد«مقیاس تحمل ابهام» و «پرسشنامه شیوه‌های مقابله‌ای» را تکمیل کنند. داده های جمع‌آوری شده از این پرسشنامه‌ها با استفاده از آزمون t مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دانش‌آموزان عادی و گوشه‌گیر در مهارتهای مقابله‌ای و تحمل ابهام تفاوت وجود دارد و نیز یافته های تحقیق نشان دهنده آن است که راهبردهای مقابله‌ای استفاده شده از سوی دانش‌آموزان عادی، بیشتر مسئله مدار، شناختی و رفتاری است. در حالی که این راهبردها در دانش‌آموزان گوشه‌گیر بیشتر هیجان مدار و اجتنابی است. نتیجهگیری: نتیجه کلی این تحقیق نشان می‌دهد که دانش‌آموزان گوشه‌گیر در مقیاس تحمل ابهام نمره پایین و در راهبردهای مقابله‌ای اجتنابی و هیجان مدار نمرات بالایی دارند، با بررسی این راهبردها می‌توان دانش‌آموزان گوشه‌گیر را تشخیص داد و اقدامات لازم را برای پیشگیری از گوشه‌گیری و کمک به درمان آنها انجام داد .

واژه‌های کلیدی: مهارتهای مقابله‌ای، تحمل ابهام و گوشه‌گیری
متن کامل [PDF 172 kb]   (326 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۷/۵/۱۶ | پذیرش: ۱۳۸۷/۱۱/۲۳ | انتشار: ۱۳۸۸/۳/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Narimani M, Malekshahifar M, Mahmoudi N. Coping skills and Ambiguity Tolerance in Withdrawal Girls . JOEC. 2009; 9 (1) :55-62
URL: http://joec.ir/article-1-333-fa.html

نریمانی محمد، ملکشاهی‌فر معصومه، محمودی نادر. بررسی مهارتهای مقابله‌ای و تحمل ابهام در دانش‌آموزان دخترگوشه‌گیر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (1) :55-62

URL: http://joec.ir/article-1-333-fa.html



دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1388 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772