[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 642
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 281 روز
میانگین انتشار: 188 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1388 1388 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 62-55 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مهارتهای مقابله‌ای و تحمل ابهام در دانش‌آموزان دخترگوشه‌گیر
محمد نریمانی 1، معصومه ملکشاهی‌فر1 ، نادر محمودی1
1- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (3885 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش مقایسه مهارتهای مقابله‌ای و تحمل ابهام دانش‌آموزان دختر گوشه‌گیر و عادی بوده است. روش: این پژوهش، علیّ – مقایسه‌ای است و با روش پرسشنامه‌ای انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه منطقه یک شهر اردبیل بودند که از میان آنها، 725 نفر انتخاب شدند و به مؤلفه گوشه‌گیری پرسشنامه وودورث پاسخ دادند که 50 نفر از آنها گوشه‌گیر تشخیص داده شدند. از میان این50 نفر،20 دانش‌آموز گوشه‌گیر به صورت تصادفی انتخاب شدند. همچنین 20 دانش‌آموز دیگر که گوشه‌گیر نبودند، از میان دانش‌آموزان  همان کلاسها انتخاب و همتاسازی شدند. این همتاسازی از نظر سن،جنس و تحصیلات صورت گرفت. از هر دو گروه خواسته شد«مقیاس تحمل ابهام» و «پرسشنامه شیوه‌های مقابله‌ای» را تکمیل کنند. داده های جمع‌آوری شده از این پرسشنامه‌ها با استفاده از آزمون t مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دانش‌آموزان عادی و گوشه‌گیر در مهارتهای مقابله‌ای و تحمل ابهام تفاوت وجود دارد و نیز یافته های تحقیق نشان دهنده آن است که راهبردهای مقابله‌ای استفاده شده از سوی دانش‌آموزان عادی، بیشتر مسئله مدار، شناختی و رفتاری است. در حالی که این راهبردها در دانش‌آموزان گوشه‌گیر بیشتر هیجان مدار و اجتنابی است. نتیجهگیری: نتیجه کلی این تحقیق نشان می‌دهد که دانش‌آموزان گوشه‌گیر در مقیاس تحمل ابهام نمره پایین و در راهبردهای مقابله‌ای اجتنابی و هیجان مدار نمرات بالایی دارند، با بررسی این راهبردها می‌توان دانش‌آموزان گوشه‌گیر را تشخیص داد و اقدامات لازم را برای پیشگیری از گوشه‌گیری و کمک به درمان آنها انجام داد .

واژه‌های کلیدی: مهارتهای مقابله‌ای، تحمل ابهام و گوشه‌گیری
متن کامل [PDF 172 kb]   (1538 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1387/5/16 | پذیرش: 1387/11/23 | انتشار: 1388/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Narimani M, Malekshahifar M, Mahmoudi N. Coping skills and Ambiguity Tolerance in Withdrawal Girls . JOEC 2009; 9 (1) :55-62
URL: http://joec.ir/article-1-333-fa.html

نریمانی محمد، ملکشاهی‌فر معصومه، محمودی نادر. بررسی مهارتهای مقابله‌ای و تحمل ابهام در دانش‌آموزان دخترگوشه‌گیر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (1) :55-62

URL: http://joec.ir/article-1-333-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1388 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660