[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 65-80 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ ویژگیهای شخصیتی کمال‌گرایی و مهارگری در دانش‌آموزان مدارس تیزهوش و عادی
دکتر محمدعلی بشارت* ، خانم ساره کرمی، دکتر جواد اژه ای
استاد دانشگاه تهران
چکیده:   (894 مشاهده)

هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه ویژگیهای شخصیتی کمال‌گرایی شامل کمال گرایی خودمحور، دیگرمحور و جامعه‌محور و سبکهای مهارگری شامل سبکهای دیگرفرمان، خودفرمان، فاقد تکلف در رفتار و پیش‌بینی پذیری رفتار در دانش‌آموزان  مدارس تیزهوش و عادی بود. روش: جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان پایه دوم و سوم مقطع دبیرستان در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی شاغل به تحصیل در سال 87ـ1386  بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 193 دانش‌آموزان تیزهوش(110 دختر، 83 پسر) و253 دانش‌آموز عادی (112 دختر، 141 پسر) بود. برای جمع آوری اطلاعات، از مقیاس کمال‌گرایی چندبعدی تهران (TMPS; بشارت، 1386) و مقیاس رفتار شخصی (PBI; کولینز، مارتین، اشمور و راس، 1973) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که  بین کمال‌گرایی خودمحور و دیگرمحور دانش‌آموزان تیزهوش و عادی تفاوت وجود ندارد، اما  بین کمال‌گرایی جامعه‌محور آنها تفاوت معنادار وجود دارد. در زمینه سبکهای مهارگری، نتایج نشان دادکه بین مهارگری خودفرمان و فاقد تکلف در رفتار دانش‌آموزان تیزهوش و عادی تفاوت وجود ندارد، اما  بین مهارگری دیگر فرمان و پیش‌بینی پذیری رفتار آنها تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه‌گیری: دانش‌آموزان تیزهوش و عادی در زمینه  کمال‌گرایی جامعه‌محور و سبکهای مهارگری دیگرفرمان و پیش‌بینی پذیری رفتار با هم متفاوت هستند.

واژه‌های کلیدی: کمال‌گرایی، مهارگری، هوش
متن کامل [PDF 268 kb]   (494 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۸/۴/۲۲ | پذیرش: ۱۳۸۸/۸/۵ | انتشار: ۱۳۸۹/۳/۳۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Besharat M, Karami S, Ejei J. Personality Characteristics of Perfectionism and Controlling in Gifted and non-gifted High School Students. JOEC. 2010; 10 (1) :65-80
URL: http://joec.ir/article-1-298-fa.html

بشارت محمدعلی، کرمی ساره، اژه ای جواد. مقایسه‌ ویژگیهای شخصیتی کمال‌گرایی و مهارگری در دانش‌آموزان مدارس تیزهوش و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1389; 10 (1) :65-80

URL: http://joec.ir/article-1-298-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3705