[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 163-174 برگشت به فهرست نسخه ها
نشانگان تنیدگی، عوامل تنیدگی‌زا و راهبردهای مقابله در والدین دانش‌آموزان ناشنوا
دکتر مهدی قدرتی میرکوهی * ، دکتر باقر غباری بناب
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نائین
چکیده:   (819 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین نشانگان تنیدگی، عوامل تنیدگی زا و راهبردهای مقابله در والدین دانش آموزان ناشنواست. روش: بدین منظور، نمونه‌ای متشکل از 200 نفر (100 پدر و 100 مادر) از دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی، به صورت تصادفی خوشه‌ای، انتخاب شد. آزمونهای منابع تنیدگی (فردریک، گرین برگ و کریک، 1983) برای سنجش عوامل تنیدگی زا، پرسشنامه راههای مقابله (لازاروس و فالکمن، 1984) و پرسشنامۀ نشانگان تنیدگی (سید خراسانی، 1377) برای سنجش میزان و نوع تنیدگی بر روی آنان، اجرا شد. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی، رگرسیون چندگانه (برای پیش‌بینی عوامل مؤثر در تنیدگی والدین) و آزمون t (برای مقایسه پدران و مادران در عوامل تنیدگی‌زا) استفاده شد. یافتهها: تحلیل داده‌ها نشان داد که بین عوامل تنیدگی‌زا (مسائل خانواده، بدبینی، ویژگیهای کودک و محدودیتهای جسمانی) و نشانگان تنیدگی (رفتاری، شناختی، عاطفی و جسمانی) رابطۀ مثبت و معنی‌داری وجود دارد. نتایج نشان داد که استفاده از راهبردهای مقابله هیجان- مدار، موجب افزایش نشانگان تنیدگی و استفاده از راهبردهای مقابله مسئله – مدار، موجب کاهش تنیدگی می‌شود. همچنین مقایسه عوامل تنیدگی‌زا،‌ نشانگان تنیدگی و راهبردهای مقابله پدران و مادران دانش‌آموزان ناشنوا نشان داد که پدران نسبت به مادران در مؤلفۀ محدودیتهای جسمانی (عامل تنیدگی‌زا)، نشانگان رفتاری و مقابلۀ رویارویی (هیجان‌مدار) به طور معنادار، بالاتر بودند.  نتیجهگیری: بنابراین نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از راهبردهای مقابله مسئله- مدار، یکی از روشهای مؤثر کاهش تنیدگی و فشارهای روانی برای والدین دانش‌آموزان ناشنواست.

واژه‌های کلیدی: نشانگان تنیدگی، عوامل تنیدگی‌زا، راهبردهای مقابله، ناشنوایی، والدین
متن کامل [PDF 187 kb]   (170 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۲۱ | پذیرش: ۱۳۸۹/۳/۲ | انتشار: ۱۳۸۹/۶/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghodrati Mirkouhi M. Stressors, coping strategies, and stress symptoms in parents of auditory impaired students. JOEC. 2010; 10 (2) :163-174
URL: http://joec.ir/article-1-285-fa.html

قدرتی میرکوهی مهدی، غباری بناب باقر. نشانگان تنیدگی، عوامل تنیدگی‌زا و راهبردهای مقابله در والدین دانش‌آموزان ناشنوا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1389; 10 (2) :163-174

URL: http://joec.ir/article-1-285-fa.html



دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638