مقایسه میزان اثربخشی روش درمانی داستانهای اجتماعی با روش درمانی پاسخ محور در کاهش مشکلات رفتاری کودکان طیف اتیسم
|
شیرین شیرمحمدی، دکتر منصوره شهریاری* ، دکتر مهدیه صالحی |
استادیار |
|
چکیده: (399 مشاهده) |
بررسی و مقایسه ی میزان اثربخشی روش درمانی داستانهای اجتماعی با روش درمانی پاسخ محور در کاهش مشکلات رفتاری کودکان طیف اتیسم
شیرین شیرمحمدی ×
منصوره شهریاری احمدی××
مهدیه صالحی×××
چکیده:
هدف این پژوهش مقایسهی میزان اثربخشی تکنیک درمانی داستانهای اجتماعی با تکنیک درمانی پاسخ محور (PRT) در کاهش مشکلات رفتاری کودکان طیف اوتیسم سنین 12-6 سال در شهر تهران در سال 1394 بود. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی کودکان مبتلا به اتیسم میباشند که در کلینیک پدیده شهر تهران در بهار و تابستان 1394 مشغول به درمان و توان بخشی بودند . برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده به منظور تعیین نمونهی پژوهش تعداد 15 کودک (پسر) انتخاب و در سه گروه پنج نفره (دوگروه آزمایشی و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. گروههای آزمایشی به مدت سی و شش جلسه تحت آموزش با روشهای درمانی- رفتاری داستانهای اجتماعی و پاسخ محور قرار گرفتند. گروه کنترل هم برنامههای عادی خود را طی نمود و مداخلهی خاصی روی آنها انجام نشد.
این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و از نظر هدف در دسته پژوهشهای کاربردی قرار دارد. ابزارهای اندازهگیری این پژوهش شامل فهرست ارزشیابی و درمان اتیسم (ریلند و ادلسن، 2005) و مصاحبهی تشخیصی اتیسم - تجدیدنظر شده (راتر و همکاران، 2003) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی با روشهای آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و همچنین تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان اثربخشی دو روش متفاوت بوده است و روش درمانی پاسخ محور در بیشتر زمینهها موثرتر از روش داستانهای اجتماعی بود؛ اما هر دو روش برای انجام مداخلات و کاهش مسائل و مشکلات رفتاری کودکان اتیسم تا حدی اثربخش بوده اند، لذا استفاده از هر دو روش در قالب یک مجموعه آموزشی- توانبخشی توصیه شد.
واژگان کلیدی: روش درمانی داستانهای اجتماعی، روش درمانی پاسخ محور، مشکلات رفتاری، کودکان اتیسم.
× تراپیست و درمانگر اتیسم shirmohammadi_shirin@yahoo.com
××استادیار دانشگاه آزاداسلامی،واحد تهران مرکزی
××× استادیار دانشگاه آزاداسلامی،واحد تهران مرکزی
|
|
واژههای کلیدی: روش درمانی داستانهای اجتماعی، روش درمانی پاسخ محور، مشکلات رفتاری، کودکان اتیسم. |
|
متن کامل [PDF 204 kb]
(157 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: ۱۳۹۵/۵/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۴
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|