[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 37-46 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه میزان اثربخشی روش درمانی داستانهای اجتماعی با روش درمانی پاسخ محور در کاهش مشکلات رفتاری کودکان طیف اتیسم
شیرین شیرمحمدی، دکتر منصوره شهریاری* ، دکتر مهدیه صالحی
استادیار
چکیده:   (399 مشاهده)

بررسی و مقایسه ی میزان  اثربخشی روش درمانی داستانهای اجتماعی با روش درمانی ‍پاسخ محور در کاهش مشکلات رفتاری کودکان طیف اتیسم

شیرین شیرمحمدی ×

منصوره شهریاری احمدی××

مهدیه صالحی×××  

چکیده:

هدف این پژوهش مقایسه‌ی میزان اثربخشی تکنیک درمانی داستانهای اجتماعی با تکنیک درمانی پاسخ محور (PRT) در کاهش مشکلات رفتاری کودکان طیف اوتیسم سنین 12-6 سال در شهر تهران در سال 1394 بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش کلیه‌ی کودکان مبتلا به اتیسم می‌باشند که در کلینیک پدیده شهر تهران در بهار و تابستان 1394 مشغول به درمان و توان بخشی بودند . برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده به منظور تعیین نمونه‌ی پژوهش تعداد 15 کودک (پسر) انتخاب و در سه گروه پنج نفره (دوگروه آزمایشی و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. گروههای آزمایشی به مدت سی و شش جلسه تحت آموزش با روشهای درمانی- رفتاری داستانهای اجتماعی و پاسخ محور قرار گرفتند. گروه کنترل هم برنامه‌های عادی خود را طی نمود و مداخله‌ی خاصی روی آنها انجام نشد.

این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و از نظر هدف در دسته پژوهش‌های کاربردی قرار دارد. ابزارهای اندازه‌گیری این پژوهش شامل فهرست ارزشیابی و درمان اتیسم (ریلند و ادلسن، 2005) و مصاحبه‌ی تشخیصی اتیسم - تجدیدنظر شده (راتر و همکاران، 2003) است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی با روشهای آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و همچنین تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان اثربخشی دو روش متفاوت بوده است و روش درمانی پاسخ محور در بیشتر زمینه‌ها موثرتر از روش داستانهای اجتماعی بود؛ اما هر دو روش برای انجام مداخلات و کاهش مسائل و مشکلات رفتاری کودکان اتیسم تا حدی اثربخش بوده اند، لذا استفاده از هر دو روش در قالب یک مجموعه آموزشی- توانبخشی توصیه شد.

واژگان کلیدی: روش درمانی داستانهای اجتماعی، روش درمانی پاسخ محور، مشکلات رفتاری، کودکان اتیسم.

AWT IMAGE 

× تراپیست و درمانگر اتیسم            shirmohammadi_shirin@yahoo.com

××استادیار دانشگاه آزاداسلامی،واحد تهران مرکزی

××× استادیار دانشگاه آزاداسلامی،واحد تهران مرکزی

واژه‌های کلیدی: روش درمانی داستانهای اجتماعی، روش درمانی پاسخ محور، مشکلات رفتاری، کودکان اتیسم.
متن کامل [PDF 204 kb]   (157 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shirmohammadi S. comparison between effectiveness of methods as social stories treatment and pivotal response treatment in decrease of behavioral disorders of autism children. JOEC. 2017; 17 (2) :37-46
URL: http://joec.ir/article-1-28-fa.html

شیرمحمدی شیرین، شهریاری منصوره، صالحی مهدیه. مقایسه میزان اثربخشی روش درمانی داستانهای اجتماعی با روش درمانی پاسخ محور در کاهش مشکلات رفتاری کودکان طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :37-46

URL: http://joec.ir/article-1-28-fa.html



دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638