هدف: هدف این پژوهش مقایسهمیزان اثربخشی تکنیک درمانی داستانهای اجتماعی با تکنیک درمانی پاسخمحور (پیآرتی) در کاهش مشکلات رفتاری کودکان طیف اتیسم سنین 6-12 سال در شهر تهران در سال ۱۳۹۴ بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان مبتلا به اتیسم هستند که در کلینیک پدیده شهر تهران در بهار و تابستان ۱۳۹۴مشغول به درمان و توانبخشی بودند. روش: برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. به منظور تعیین نمونه پژوهش تعداد ۱۵ کودک (پسر) انتخاب شدند و در سه گروه پنج نفره (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. گروههای آزمایشی به مدت سی و شش جلسه تحت آموزش با روشهای درمانی- رفتاری داستانهای اجتماعی و پاسخمحور قرار گرفتند. گروه کنترل هم برنامههای عادی خود را طی نمود و مداخله خاصی روی آنها انجام نشد. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و از نظر هدف در دسته پژوهشهای کاربردی قرار دارد. ابزارهای اندازهگیری این پژوهش شامل فهرست ارزشیابی و درمان اتیسم (ریملند و ادلسن، ۲۰۰۵) و مصاحبه تشخیصی اتیسم- تجدیدنظر شده (راتر و همکاران، ۲۰۰۳) است. یافتهها: برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی با روشهای آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و همچنین تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتیجهگیری: نتایج بهدست آمده نشان داد که میزان اثربخشی دو روش متفاوت بوده است و روش درمانی پاسخمحور در بیشتر زمینهها مؤثرتر از روش داستانهای اجتماعی بود؛ اما هر دو روش برای انجام مداخلات و کاهش مسائل و مشکلات رفتاری کودکان اتیسم تا حدی اثربخش بودهاند، لذا استفاده از هر دو روش در قالب یک مجموعه آموزشی- توانبخشی توصیه شد.
shirmohammadi S, shahriyary M, Salehi M. comparison between effectiveness of methods as social stories treatment and pivotal response treatment in decrease of behavioral disorders of autism children. JOEC 2017; 17 (2) :37-46 URL: http://joec.ir/article-1-28-fa.html
شیرمحمدی شیرین، شهریاری منصوره، صالحی مهدیه. بررسی و مقایسۀ میزان اثربخشی روش قصهگویی برگرفته از روش داستانهای اجتماعی با روش درمانی برگرفته از روش پاسخمحور (پیآرتی) در کاهش مشکلات رفتاری کودکان طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :37-46