[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 46-37 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسۀ میزان اثربخشی روش قصه‌گویی برگرفته از روش داستان‌های اجتماعی با روش درمانی برگرفته از روش پاسخ‌محور (پی‌آرتی) در کاهش مشکلات رفتاری کودکان طیف اتیسم
شیرین شیرمحمدی1 ، منصوره شهریاری*1 ، مهدیه صالحی1
1- تهران مرکز
چکیده:   (4564 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش مقایسه میزان اثربخشی تکنیک درمانی داستان‌های اجتماعی با تکنیک درمانی پاسخ‌محور (پی‌آرتی) در کاهش مشکلات رفتاری کودکان طیف اتیسم سنین 6-12 سال در شهر تهران در سال ۱۳۹۴ بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان مبتلا به اتیسم هستند که در کلینیک پدیده شهر تهران در بهار و تابستان ۱۳۹۴مشغول به درمان و توان‌بخشی بودند. روش: برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. به منظور تعیین نمونه پژوهش تعداد ۱۵ کودک (پسر) انتخاب شدند و در سه گروه پنج نفره (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. گروه‌های آزمایشی به مدت سی و شش جلسه تحت آموزش با روش‌های درمانی- رفتاری داستان‌های اجتماعی و پاسخ‌محور قرار گرفتند. گروه کنترل هم برنامه‌های عادی خود را طی نمود و مداخله خاصی روی آنها انجام نشد. این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی و از نظر هدف در دسته پژوهش‌های کاربردی قرار دارد. ابزارهای اندازه‌گیری این پژوهش شامل فهرست ارزشیابی و درمان اتیسم (ریملند و ادلسن، ۲۰۰۵) و مصاحبه تشخیصی اتیسم- تجدیدنظر شده (راتر و همکاران، ۲۰۰۳) است. یافته‌ها: برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی با روش‌های آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه و همچنین تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتیجه‌گیری: نتایج به‌دست آمده نشان داد که میزان اثربخشی دو روش متفاوت بوده است و روش درمانی پاسخ‌محور در بیشتر زمینه‌ها مؤثرتر از روش داستان‌های اجتماعی بود؛ اما هر دو روش برای انجام مداخلات و کاهش مسائل و مشکلات رفتاری کودکان اتیسم تا حدی اثربخش بوده‌اند، لذا استفاده از هر دو روش در قالب یک مجموعه آموزشی- توان‌بخشی توصیه شد.
 
واژه‌های کلیدی: روش درمانی داستانهای اجتماعی، روش درمانی پاسخ محور، مشکلات رفتاری، کودکان اتیسم.
متن کامل [PDF 204 kb]   (1320 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/19 | پذیرش: 1395/10/1 | انتشار: 1396/3/4
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shirmohammadi S, shahriyary M, Salehi M. comparison between effectiveness of methods as social stories treatment and pivotal response treatment in decrease of behavioral disorders of autism children. JOEC 2017; 17 (2) :37-46
URL: http://joec.ir/article-1-28-fa.html

شیرمحمدی شیرین، شهریاری منصوره، صالحی مهدیه. بررسی و مقایسۀ میزان اثربخشی روش قصه‌گویی برگرفته از روش داستان‌های اجتماعی با روش درمانی برگرفته از روش پاسخ‌محور (پی‌آرتی) در کاهش مشکلات رفتاری کودکان طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :37-46

URL: http://joec.ir/article-1-28-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710