تأثیر موسیقیدرمانی بر توجه انتخابی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه ـ بیشفعالی
|
لیلاالسادات کریمی* ، دکتر حسین زارع، دکتر حبیب هادیانفرد |
دانشگاه پیام نور |
|
چکیده: (1136 مشاهده) |
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر موسیقیدرمانی بر توجه انتخابی کودکان دارای اختلال نقصتوجه ـ بیشفعالی شهر شیراز در سال تحصیلی 88-89 بود. روش: این پژوهش که از نوع مطالعات تجربی ـ مداخلهای بود به صورت پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل انجام شد، 40 دانشآموز پسر پایههای چهارم و پنجم دارای اختلال نقصتوجه ـ بیشفعالی بر اساس ملاکهای تشخیصی DSMIV با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و بهصورت تصادفی تعادلی به دو گروه مساوی تقسیم شدند و مداخله فعالیتهای موسیقیایی (شامل برنامه موسیقیدرمانی براساس نظریه ارف شولورک) در گروه آزمایش به مدت 12جلسه 90 دقیقهای اجرا شد. برای هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخلات، آزمون توجه انتخابی (استروپ) که به صورت نرمافزار تهیه شده بود به منظور سنجش توجه انتخابی اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها برحسب روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تی وابسته صورت گرفت. یافتهها: مقایسه میانگین نمرات در دو گروه کنترل و آزمایش دانشآموزان دارای اختلال نقصتوجه ـ بیشفعالی نشان داد که افزایش نمرات پسآزمون در تمامی موارد (زمان واکنش و نمره تداخل) در گروه آزمایش بیش از گروه کنترل بود و تفاوت معناداری در زمان واکنش همخوان (0001/0P<)، ناهمخوان (0001/0P<) و نمره تداخل (007/0P<) مشاهده شد. نتیجهگیری: با استناد به دادههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت، اجرای برنامه موسیقیدرمانی، بر توجه انتخابی دانشآموزان دارای اختلال نقصتوجه ـ بیشفعالی اثر مثبت دارد. |
|
واژههای کلیدی: نقصتوجه ـ بیشفعالی، موسیقیدرمانی، توجه انتخابی |
|
متن کامل [PDF 687 kb]
(1008 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: ۱۳۸۹/۸/۴ | پذیرش: ۱۳۹۰/۳/۱ | انتشار: ۱۳۹۰/۳/۳۰
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|