[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1390 1390 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 32-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر دو روش آموزش راهبردهای شناختی براساس مدل انگلرت و مدل سکستون در کارآمدی بیان نوشتاری دانش‌آموزان ابتدایی با علائم اختلال نوشتن
فاطمه بهرامی*1 ، فاطمه آدم‌زاده1 ، سمانه مختاری1
1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (4517 مشاهده)

هدف: در پژوهش حاضر، به بررسی و مقایسه اثربخشی درمان اختلال بیان نوشتاری در دانش‌آموزان دوره ابتدایی با علائم اختلال نوشتاری در دوره ابتدایی با استفاده ازمدل شناختی انگلرت  و مدل شناختی سکستون و همکاران  پرداخته شده است. روش: روش پژوهش حاضر طرح آزمایشی است. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیان نوشتاری مشغول به تحصیل در شهر اصفهان بودند. آزمودنیهای پژوهش، به شیوه تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به تصادف در 8 گروه 5 نفری (کنترل و آزمایشی) توزیع شدند.آزمودنیهای گروه آزمایش اولیه روش POWER (بس نوا) را طی 35 جلسه و در پنج مرحله مجزا، آموزش دیدند.آزمودنیهای دیگر گروه آزمایش دوم روش TREE را طی 40 جلسه آموزش دیدند. برای گردآوری یافته‌ها از سه پرسشنامه: تحلیل محتوای بیان نوشتاری، اختلالات عاطفی- رفتاری راتر، و آزمون خواندن و املای فارسی، استفاده شده است، که پرسشنامه آزمون خواندن و املای فارسی برای غربالگری آزمودنیهاست. آزمودنیها در سه مرحله، قبل از اجرای متغیر مستقل، پس از اجرا و سه هفته بعد از اتمام دوره آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: روش POWER , TREE  در بهبود بیان نوشتاری دانش‌آموزان دختر و پسر تأثیر مثبت داشته است و از نظر میزان تأثیر، یکسان بوده‌اند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان‌ دهنده اثر مثبت در روش مداخله‌ای استفاده شده بر کارآمدی بیان نوشتاری دانش‌آموزان است؛ لذا این دو روش را می‌توان در مدارس و مراکز تربیت معلم، به عنوان روش تدریس و در کلینیکهای اختلال یادگیری و مشاوره‌ای به کار برد.

واژه‌های کلیدی: اختلالات یادگیری نوشتاری، روش راهبردهای شناختی(مدل سکستون-مدل انگلرت)
متن کامل [PDF 699 kb]   (2450 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/12/15 | پذیرش: 1390/2/10 | انتشار: 1390/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami F, Adamzadeh F, Mokhtari S. Educational Methods of Written Expression on Students with Learning Disorder in Primary Schools. JOEC 2011; 11 (1) :23-32
URL: http://joec.ir/article-1-249-fa.html

بهرامی فاطمه، آدم‌زاده فاطمه، مختاری سمانه. تأثیر دو روش آموزش راهبردهای شناختی براساس مدل انگلرت و مدل سکستون در کارآمدی بیان نوشتاری دانش‌آموزان ابتدایی با علائم اختلال نوشتن . فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (1) :23-32

URL: http://joec.ir/article-1-249-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1390 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710