[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1390 1390 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 1-22 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ سرعت نامیدن و عملکرد مؤلفه‌های سه‌گانه حافظه فعال در کودکان نارساخوان و عادی
ندا صفرپور دهکردی، دکتر مریم وفایی، دکتر غلامعلی افروز*
دانشگاه تهران
چکیده:   (1064 مشاهده)

پ‍‍‍‍ژوهش حاضر، به منظور مقایسه سرعت نامیدن و عملکرد مؤلفه‌های سه‌گانه حافظه فعال در کودکان عادی و نارساخوان انجام شده است. نمونه مورد بررسی شامل 60 نفر از دانش‌آموزان پسر (30 عادی ،30 نارساخوان) مقطع سوم دبستان بود که به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله‌ای از شش منطقه ‌6،9،12،14،16،18 شهر تهران انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات، از آزمون سرعت نامیدن اعداد (دنکلا و رودل،1974؛1976)، آزمونهای حافظه فعال شامل؛ آزمون یادآوری مستقیم اعداد برای آزمودن مدار آوایی، آزمون یادآوری وارونه اعداد و فراخنای شمارش برای آزمودن عامل اجرایی مرکزی و آزمون یادآوری مکعب برای آزمودن لوح دیداری فضایی (پیکیرینگ و گترکل، 2001) و برای سنجش هوش کلامی آزمودنیها از آزمون هوشی وکسلر کودکان (شهیم، 1373) استفاده شده است. نتایج به‌دست آمده بیان‌کننده آن است که بین دو گروه نارساخوان و عادی در هر یک از آزمونهای حافظه فعال، به جز یاد‌آوری مکعب، و سرعت نامیدن، تفاوت‌ معناداری وجود دارد. نتایج پ‍‍‍ژوهش نشان داد که عملکرد کودکان نارساخوان در سرعت نامیدن اعداد، در مقایسه با کودکان عادی، کندتر است و همچنین در هر یک از آزمونهای حافظه فعال به غیر از آزمون یادآوری مکعب که دارای عملکرد یکسانی هستند،کودکان نارساخوان عملکرد ضعیف‌تری نسبت به کودکان عادی دارند.

واژه‌های کلیدی: نارساخوانی سرعت نامیدن، حافظه فعال، مؤلفه‌های سه‌گانه.
متن کامل [PDF 732 kb]   (519 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۸/۱۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۰/۳/۳۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safarpour Dehkordi N, Vafaee M, Afrooz G. Naming Speed and Performance in Three Components of Working Memory in Dyslexic and Normal Children. JOEC. 2011; 11 (1) :1-22
URL: http://joec.ir/article-1-248-fa.html

صفرپور دهکردی ندا، وفایی مریم، افروز غلامعلی. مقایسۀ سرعت نامیدن و عملکرد مؤلفه‌های سه‌گانه حافظه فعال در کودکان نارساخوان و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (1) :1-22

URL: http://joec.ir/article-1-248-fa.html



دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1390 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772