پژوهش حاضر، به منظور مقایسه سرعت نامیدن و عملکرد مؤلفههای سهگانه حافظه فعال در کودکان عادی و نارساخوان انجام شده است. نمونه مورد بررسی شامل 60 نفر از دانشآموزان پسر (30 عادی ،30 نارساخوان) مقطع سوم دبستان بود که به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحلهای از شش منطقه 6،9،12،14،16،18 شهر تهران انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از آزمون سرعت نامیدن اعداد (دنکلا و رودل،1974؛1976)، آزمونهای حافظه فعال شامل؛ آزمون یادآوری مستقیم اعداد برای آزمودن مدار آوایی، آزمون یادآوری وارونه اعداد و فراخنای شمارش برای آزمودن عامل اجرایی مرکزی و آزمون یادآوری مکعب برای آزمودن لوح دیداری فضایی (پیکیرینگ و گترکل، 2001) و برای سنجش هوش کلامی آزمودنیها از آزمون هوشی وکسلر کودکان (شهیم، 1373) استفاده شده است. نتایج بهدست آمده بیانکننده آن است که بین دو گروه نارساخوان و عادی در هر یک از آزمونهای حافظه فعال، به جز یادآوری مکعب، و سرعت نامیدن، تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد کودکان نارساخوان در سرعت نامیدن اعداد، در مقایسه با کودکان عادی، کندتر است و همچنین در هر یک از آزمونهای حافظه فعال به غیر از آزمون یادآوری مکعب که دارای عملکرد یکسانی هستند،کودکان نارساخوان عملکرد ضعیفتری نسبت به کودکان عادی دارند.
Safarpour Dehkordi N, Vafaee M, Afrooz G. Naming Speed and Performance in Three Components of Working Memory in Dyslexic and Normal Children. JOEC 2011; 11 (1) :1-22 URL: http://joec.ir/article-1-248-fa.html
صفرپور دهکردی ندا، وفایی مریم، افروز غلامعلی. مقایسۀ سرعت نامیدن و عملکرد مؤلفههای سهگانه حافظه فعال در کودکان نارساخوان و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (1) :1-22