1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 2- دانشگاه آزاد اسلامی دزفول 3- دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) 4- دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده: (4381 مشاهده)
هدف: از این مطالعه، سنجش کیفیت زندگی و ارتباط آن با شبکه اجتماعی در والدین دانشآموزان کمتوانذهنی آموزش پذیر شهرستان دزفول بود. روش: در این پژوهش همبستگی، تعداد 113 نفر از پدران و مادران (جمعاً 226 نفر) دانشآموزان کمتوانذهنی آموزشپذیر مقطع ابتدایی و راهنمایی شهرستان دزفول، طبق جدول کرجسی و مورگان (1970) بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده از جامعه انتخاب شدند. جهت تعیین شبکه اجتماعی از مقیاس حمایت اجتماعی نوربک (1980) و به منظور تعیین کیفیت زندگی نیز از پرسشنامه 36 سؤالی (SF-36) استفاده شد. اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه ها به وسیله والدین جمعآوری و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد. یافتهها: ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن نشان داد که بین شبکه اجتماعی با کیفیت زندگی و مقیاسهای آن در والدین دانشآموزان کمتوانذهنی آموزشپذیر، رابطه مثبت معناداری وجود دارد (05/0p<). ولی از همه مقیاسهای کیفیت زندگی تنها بین شبکه اجتماعی با مقیاس سرزندگی در پدران و مادران، نقش عوامل جسمی در مادران و نقش عوامل عاطفی در پدران، رابطه معناداری وجود ندارد (05/0p>). نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که بین شبکه اجتماعی با کیفیت زندگی در والدین دانشآموزان کمتوانذهنی آموزشپذیر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ بدین معنا که با افزایش شبکه روابط اجتماعی، کیفیت زندگی والدین ارتقاء مییابد.
Akbari Bayatiani A, Pour Mohammad Rezaye Tajrishi M, Gangalivand N, Mirzamani M, Salehi M. The Relationship between Social Network and Quality of Life in Parents of students with Intellectual Disabilities. JOEC 2011; 11 (2) :163-174 URL: http://joec.ir/article-1-245-fa.html
اکبری بیاتیانی عبدالرضا، پورمحمد رضای تجریشی معصومه، گنجعلیوند ناهید، میرزمانی محمود، صالحی مسعود. ارتباط شبکه اجتماعی با کیفیت زندگی در والدین دانشآموزان کمتوانذهنی آموزشپذیر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (2) :163-174