[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1390 1390 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 174-163 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط شبکه اجتماعی با کیفیت زندگی در والدین دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر
عبدالرضا اکبری بیاتیانی1 ، معصومه پورمحمد رضای تجریشی1 ، ناهید گنجعلی‌وند 2، محمود میرزمانی3 ، مسعود صالحی4
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دانشگاه آزاد اسلامی دزفول
3- دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
4- دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (3976 مشاهده)

هدف: از این مطالعه، سنجش کیفیت زندگی و ارتباط آن با شبکه اجتماعی در والدین دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش پذیر شهرستان دزفول بود. روش: در این پژوهش همبستگی، تعداد 113 نفر از پدران و مادران (جمعاً 226 نفر) دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر مقطع ابتدایی و راهنمایی شهرستان دزفول، طبق جدول کرجسی و مورگان (1970) به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده از جامعه انتخاب شدند. جهت تعیین شبکه اجتماعی از مقیاس حمایت اجتماعی نوربک (1980) و به منظور تعیین کیفیت زندگی نیز از پرسشنامه 36 سؤالی (SF-36) استفاده شد. اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه ها به وسیله والدین جمع‌آوری و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد. یافته‌ها: ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن نشان داد که بین شبکه اجتماعی با کیفیت زندگی و مقیاسهای آن در والدین دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر، رابطه مثبت معناداری وجود دارد (05/0‌p<). ولی از همه مقیاسهای کیفیت زندگی تنها بین شبکه اجتماعی با مقیاس سرزندگی در پدران و مادران، نقش عوامل جسمی در مادران و نقش عوامل عاطفی در پدران، رابطه معناداری وجود ندارد (05/0‌p>). نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که بین شبکه اجتماعی با کیفیت زندگی در والدین دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ بدین معنا که با افزایش شبکه روابط اجتماعی، کیفیت زندگی والدین ارتقاء می‌یابد.

واژه‌های کلیدی: شبکه اجتماعی، کیفیت زندگی، کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر، والدین
متن کامل [PDF 143 kb]   (1933 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1389/2/28 | پذیرش: 1390/4/27 | انتشار: 1390/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Bayatiani A, Pour Mohammad Rezaye Tajrishi M, Gangalivand N, Mirzamani M, Salehi M. The Relationship between Social Network and Quality of Life in Parents of students with Intellectual Disabilities. JOEC 2011; 11 (2) :163-174
URL: http://joec.ir/article-1-245-fa.html

اکبری بیاتیانی عبدالرضا، پورمحمد رضای تجریشی معصومه، گنجعلی‌وند ناهید، میرزمانی محمود، صالحی مسعود. ارتباط شبکه اجتماعی با کیفیت زندگی در والدین دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (2) :163-174

URL: http://joec.ir/article-1-245-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1390 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645