تدوین برنامه افزایش تابآوری در برابر استرس و تأثیر آموزش آن بر مؤلفههای کیفیت زندگی والدین دارای کودک کمتوان ذهنی خفیف
|
دکتر منیژه کاوه، دکتر حمید علیزاده* ، دکتر علی دلاور، دکتر احمد برجعلی |
دانشگاه علامه طباطبائی |
|
چکیده: (1271 مشاهده) |
هدف: پژوهش حاضر، با هدف تدوین و تهیه برنامه افزایش تابآوری و مطالعه اثربخشی آموزش آن بر مؤلفههای کیفیت زندگی والدین دارای کودک کمتوانذهنی انجام شد. روش: تحقیق، نیمه آزمایشی با دو طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و طرح یک گروهی با اندازهگیری مکرر بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، نمونهای با حجم 34 نفر از دو مدرسه منطقه 16 انتخاب شد که در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتاند از: پرسشنامههای وضعیت سلامت خانواده ((نورم، مالیا و گاریسون))، روابط والد-فرزند ((فورمن)) و رضایت زندگی ((دینر)) که در پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری مورد استفاده قرار گرفتند. یافتهها: دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس در سطح معناداری (01/0 P ≤) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نشان دادند که میزان تغییرپذیری مؤلفههایِ روابط والد-فرزند، والدینی که تحت آموزش برنامه تابآوری قرار گرفتند، از والدینی تحت این آموزش قرار نگرفتند، بیشتر بود. ولی بین میزان سلامت گروه کنترل و آزمایش، تفاوتی مشاهده نشد. رضایت از زندگی گروه آزمایش در پسآزمون بیشتر بود ولی در آزمون پیگیری تفاوتی نداشت. نتیجهگیری: نتایج مبین این بود که برنامه افزایش تابآوری بر مولفههای کیفیت زندگی والدین، اثرگذار است. بهبود روابط والد-فرزند و افزایش رضایت از زندگی ممکن است ناشی از کاهش استرس والدینی، تغییر طرحوارهها و نگرشهای والدین به ناتوانی و همچنین بهبود مهارتها و رفتارها در والدین باشد. |
|
واژههای کلیدی: کمتوانیذهنی، تابآوری، والدین، کیفیت زندگی، استرس |
|
متن کامل [PDF 290 kb]
(477 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: ۱۳۸۸/۱۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۰/۴/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۰/۶/۳۰
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|