هدف: پژوهش حاضر، با هدف تدوین و تهیه برنامه افزایش تابآوری و مطالعه اثربخشی آموزش آن بر مؤلفههای کیفیت زندگی والدین دارای کودک کمتوانذهنی انجام شد. روش: تحقیق، نیمه آزمایشی با دو طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و طرح یک گروهی با اندازهگیری مکرر بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، نمونهای با حجم 34 نفر از دو مدرسه منطقه 16 انتخاب شد که در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتاند از: پرسشنامههای وضعیت سلامت خانواده ((نورم، مالیا و گاریسون))، روابط والد-فرزند ((فورمن))و رضایت زندگی ((دینر)) که در پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری مورد استفاده قرار گرفتند. یافتهها: دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس در سطح معناداری (01/0 P ≤)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نشان دادند که میزان تغییرپذیری مؤلفههایِ روابط والد-فرزند، والدینی که تحت آموزش برنامه تابآوری قرار گرفتند، از والدینی تحت این آموزش قرار نگرفتند، بیشتر بود. ولی بین میزان سلامت گروه کنترل و آزمایش، تفاوتی مشاهده نشد. رضایت از زندگی گروه آزمایش در پسآزمون بیشتر بود ولی در آزمون پیگیری تفاوتی نداشت. نتیجهگیری: نتایج مبین این بود که برنامه افزایش تابآوری بر مولفههای کیفیت زندگی والدین، اثرگذار است. بهبود روابط والد-فرزند و افزایش رضایت از زندگی ممکن است ناشی از کاهش استرس والدینی، تغییر طرحوارهها و نگرشهای والدین به ناتوانی و همچنین بهبود مهارتها و رفتارها در والدین باشد.
Kaveh M, Alizadeh H, Delavar A, Borjali A. Development of a Resilience Fostering Program against Stress and Its Impact on Quality of Life Components in Parents of Children with Mild Intellectual Disability. JOEC 2011; 11 (2) :119-140 URL: http://joec.ir/article-1-242-fa.html
کاوه منیژه، علیزاده حمید، دلاور علی، برجعلی احمد. تدوین برنامه افزایش تابآوری در برابر استرس و تأثیر آموزش آن بر مؤلفههای کیفیت زندگی والدین دارای کودک کمتوان ذهنی خفیف. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (2) :119-140