[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1390 1390 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 255-265 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر بخشی سه شیوه آموزش مستقیم، آگاهی واج شناختی و ترکیبی بر کاهش مشکلات املای دانش‌آموزان دبستانی
آقای بهروز کریمی* ، دکتر حمید علیزاده، دکتر نورعلی فرخی، دکتر اسماعیل سعدی‌پور
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (843 مشاهده)

هدف: هدف مقاله حاضر، مقایسه اثربخشی سه شیوه آموزش مستقیم، آگاهی واج‌شناختی و آموزش ترکیبی بر کاهش مشکلات املای دانش‌آموزان دبستانی است. روش: جامعه آماری این پژوهش آزمایشی، شامل دانش‌آموزان دختر و پسر پایه سوم تا پنجم دبستان شهرستان ارومیه، دارای اختلالهای یادگیری ویژه بوده‌اند نمونه‌گیری به روش، تصادفی ساده انجام گرفته و از ابزارهای اندازه‌گیری شامل آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (WISC-R) و آزمون پیشرفت تحصیلی املای محقق‌ ساخته، استفاده شده است. از هر چهار گروه پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مستقیم و آموزش ترکیبی در سطح 01/0>p و آموزش آگاهی واج شناسی در سطح 05/0>p در کاهش مشکلات املای دانش‌آموزان دبستانی دارای اختلالهای یادگیری ویژه ، مؤثر بوده اند.  نتیجه‌گیری: بر این اساس نتیجه‌گیری می‌شود که هر سه شیوه آموزشی در رفع مشکلات املای دانش آموزان دبستانی کاملا اثربخش و سودمند هستند.

واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری در املا، آموزش مستقیم، آگاهی واج شناسی، آموزش ترکیبی
متن کامل [PDF 155 kb]   (341 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۹/۶/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۰/۴/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۰/۹/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi B, Alizadeh H, Farrokhi N A, Sadipour E. The Comparison of the Effectiveness of Direct Instruction, Phonological Awareness and the Combined Method on the Reduction of Elementary Students Spelling Problems. JOEC. 2011; 11 (3) :255-265
URL: http://joec.ir/article-1-230-fa.html

کریمی بهروز، علیزاده حمید، فرخی نورعلی، سعدی‌پور اسماعیل. مقایسه اثر بخشی سه شیوه آموزش مستقیم، آگاهی واج شناختی و ترکیبی بر کاهش مشکلات املای دانش‌آموزان دبستانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (3) :255-265

URL: http://joec.ir/article-1-230-fa.html



دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1390 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638