هدف: هدف مقاله حاضر، مقایسه اثربخشی سه شیوه آموزش مستقیم، آگاهی واجشناختی و آموزش ترکیبی بر کاهش مشکلات املای دانشآموزان دبستانی است. روش: جامعه آماری این پژوهش آزمایشی، شامل دانشآموزان دختر و پسر پایه سوم تا پنجم دبستان شهرستان ارومیه، دارای اختلالهای یادگیری ویژه بودهاند نمونهگیری به روش، تصادفی ساده انجام گرفته و از ابزارهای اندازهگیری شامل آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (WISC-R) و آزمون پیشرفت تحصیلی املای محقق ساخته، استفاده شده است. از هر چهار گروه پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مستقیم و آموزش ترکیبی در سطح 01/0>p و آموزش آگاهی واج شناسی در سطح 05/0>p در کاهش مشکلات املای دانشآموزان دبستانی دارای اختلالهای یادگیری ویژه ، مؤثر بوده اند. نتیجهگیری: بر این اساس نتیجهگیری میشود که هر سه شیوه آموزشی در رفع مشکلات املای دانش آموزان دبستانی کاملا اثربخش و سودمند هستند.
Karimi B, Alizadeh H, Farrokhi N A, Sadipour E. The Comparison of the Effectiveness of Direct Instruction, Phonological Awareness and the Combined Method on the Reduction of Elementary Students Spelling Problems. JOEC 2011; 11 (3) :255-265 URL: http://joec.ir/article-1-230-fa.html
کریمی بهروز، علیزاده حمید، فرخی نورعلی، سعدیپور اسماعیل. مقایسه اثر بخشی سه شیوه آموزش مستقیم، آگاهی واج شناختی و ترکیبی بر کاهش مشکلات املای دانشآموزان دبستانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (3) :255-265