[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 67-86 برگشت به فهرست نسخه ها
مهارت‌های اختصاصی پردازش عدد در دانش ­آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی
پروانه اسلامی* ، دکتر حمیدرضا حسن آبادی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی - تهران
چکیده:   (408 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی پردازش عددی (شمارش و مقایسۀ اعداد با یکدیگر) بر اساس فرضیه‌های نقص عددی (نقص بازنمایی و دستیابی) و ارتباط آن با پیشرفت ریاضی در دانش‌آموزان ناتوان ریاضی انجام شد. روش: برای تحلیل داده‌ها در این پژوهش توصیفی- مقایسه‌ای، از آزمون تی و تحلیل واریانس یک‌متغیره بهره گفته شد. این کار با استفاده از تکالیف مقایسه‌ای درهم (عدد و آرایه‌های نقطه‌ای)، غیرنمادین (آرایه‌های نقطه‌ای) و سرعت پردازش (تشخیص سریع یک تصویر) روی 42 دانش‌آموز پسر پایۀ پنجم ابتدایی با میانگین سنی 5/10سال که به‌صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه هدف (با ناتوانی ریاضی) و مقایسه (بدون ناتوانی ریاضی) تقسیم شدند، انجام گرفت. یافته‌ها: در خطای هر سه تکلیف مقایسه‌ای بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده گردید، ولی هیچ تفاوت معناداری در زمان واکنش بین آنها دیده نشد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد دانش‌آموزان ناتوان ریاضی در انجام این تکالیف ضعیف‌تر عمل می‌کنند و دچار خطاهای بیشتری می‌شوند. این یافته نه تنها از فرضیه‌های نقص بازنمایی و نقص دستیابی حمایت می‌کند، بلکه با فرضیۀ نقص کلی شناختی که بیان می‌کند کودکان ناتوان ریاضی در کارکردهای شناختی (حافظه کاری، حافظه معنایی و سرعت پردازش) نقص دارند، هم‌سو است.
 
واژه‌های کلیدی: ناتوانی یادگیری ریاضی، تکالیف مقایسه‌ای، پردازش عددی، پیشرفت ریاضی
متن کامل [PDF 354 kb]   (230 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eslami P, Hassanabadi H. Specific Skills Number Processing in Boys Students with Math Learning Disabilities. JOEC. 2017; 17 (2) :67-86
URL: http://joec.ir/article-1-217-fa.html

اسلامی پروانه، حسن آبادی حمیدرضا. مهارت‌های اختصاصی پردازش عدد در دانش ­آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :67-86

URL: http://joec.ir/article-1-217-fa.html



دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3709