[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 67-86 برگشت به فهرست نسخه ها
مهارت های اختصاصی پردازش عدد در دانش آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی
پروانه اسلامی* ، دکتر حمیدرضا حسن آبادی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی - تهران
چکیده:   (268 مشاهده)

 هدف پژوهش حاضر، بررسی چگونگی پردازش عددی (شمارش و مقایسه­ی اعداد با یکدیگر) بر اساس فرضیه­های نقص عددی (نقص بازنمایی و دستیابی) و ارتباط آن با پیشرفت ریاضی در دانش­آموزان ناتوان ریاضی بود. روش به کار گرفته شده جهت تحلیل داده­ها در این پژوهش توصیفی- مقایسه­ای، آزمون t و تحلیل واریانس یک متغیره بود که با استفاده از تکالیف مقایسه­ای درهم (عدد و آرایه­های نقطه­ای)، غیرنمادین (آرایه­های نقطه­ای) و سرعت پردازش (تشخیص سریع یک تصویر) بر روی 42 دانش­آموزان پسر پایه­ی پنجم ابتدایی با میانگین سنی 5/10سال، که به صورت تصادفی انتخاب شده و به دو گروه هدف (با ناتوانی ریاضی) و مقایسه (بدون ناتوانی ریاضی) تقسیم شدند، انجام گرفت. یافته­ها تفاوت معناداری در خطای هر سه تکالیف مقایسه­ای بین دو گروه نشان دادند ولی هیچ تفاوت معناداری در زمان واکنش بین آن­ها دیده نشد. نتیجه­گیری: نشان می­دهد دانش­آموزان ناتوان ریاضی در انجام این تکالیف ضعیف­تر عمل می­کنند و دچار خطاهای بیشتری می­شوند. این یافته نه تنها فرضیه­های نقص بازنمایی و نقص دستیابی را حمایت می­کند، بلکه با فرضیه­ی نقص کلی شناختی که بیان می­کند کودکان ناتوان ریاضی در کارکردهای شناختی (حافظه کاری، حافظه معنایی و سرعت پردازش)  نقص دارند،  همسو  است.

واژه‌های کلیدی: ناتوانی یادگیری ریاضی، تکالیف مقایسه‌ای، پردازش عددی، پیشرفت ریاضی
متن کامل [PDF 354 kb]   (164 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eslami P, Hassanabadi H. Specific Skills Number Processing in Boy Students with Math Learning Disabilities . JOEC. 2017; 17 (2) :67-86
URL: http://joec.ir/article-1-217-fa.html

اسلامی پروانه، حسن آبادی حمیدرضا. مهارت های اختصاصی پردازش عدد در دانش آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :67-86

URL: http://joec.ir/article-1-217-fa.html



دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638