[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 86-67 برگشت به فهرست نسخه ها
مهارت‌های اختصاصی پردازش عدد در دانش ­آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی
پروانه اسلامی 1، حمیدرضا حسن آبادی2
1- دانشگاه خوارزمی - تهران
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (3523 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی پردازش عددی (شمارش و مقایسۀ اعداد با یکدیگر) بر اساس فرضیه‌های نقص عددی (نقص بازنمایی و دستیابی) و ارتباط آن با پیشرفت ریاضی در دانش‌آموزان ناتوان ریاضی انجام شد. روش: برای تحلیل داده‌ها در این پژوهش توصیفی- مقایسه‌ای، از آزمون تی و تحلیل واریانس یک‌متغیره بهره گفته شد. این کار با استفاده از تکالیف مقایسه‌ای درهم (عدد و آرایه‌های نقطه‌ای)، غیرنمادین (آرایه‌های نقطه‌ای) و سرعت پردازش (تشخیص سریع یک تصویر) روی 42 دانش‌آموز پسر پایۀ پنجم ابتدایی با میانگین سنی 5/10سال که به‌صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه هدف (با ناتوانی ریاضی) و مقایسه (بدون ناتوانی ریاضی) تقسیم شدند، انجام گرفت. یافته‌ها: در خطای هر سه تکلیف مقایسه‌ای بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده گردید، ولی هیچ تفاوت معناداری در زمان واکنش بین آنها دیده نشد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد دانش‌آموزان ناتوان ریاضی در انجام این تکالیف ضعیف‌تر عمل می‌کنند و دچار خطاهای بیشتری می‌شوند. این یافته نه تنها از فرضیه‌های نقص بازنمایی و نقص دستیابی حمایت می‌کند، بلکه با فرضیۀ نقص کلی شناختی که بیان می‌کند کودکان ناتوان ریاضی در کارکردهای شناختی (حافظه کاری، حافظه معنایی و سرعت پردازش) نقص دارند، هم‌سو است.
 
واژه‌های کلیدی: ناتوانی یادگیری ریاضی، تکالیف مقایسه‌ای، پردازش عددی، پیشرفت ریاضی
متن کامل [PDF 354 kb]   (2949 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/12 | پذیرش: 1395/12/15 | انتشار: 1396/4/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eslami P, Hassanabadi H. Specific Skills Number Processing in Boys Students with Math Learning Disabilities. JOEC 2017; 17 (2) :67-86
URL: http://joec.ir/article-1-217-fa.html

اسلامی پروانه، حسن آبادی حمیدرضا. مهارت‌های اختصاصی پردازش عدد در دانش ­آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :67-86

URL: http://joec.ir/article-1-217-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645