[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 343-352 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش آگاهی واج‌شناختی بر توانایی آگاهی واجی، خواندن ناکلمه و سرعت خواندن پسران نارساخوان
دکتر احمد علی‌پور* ، خانم طیبه کریمی‌ترکده، دکتر بهمن زندی، خانم مهناز یزدانفر
استاد دانشگاه پیام‌نور
چکیده:   (1021 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر، این بود که مشخص کند آموزش آگاهی واج‌شناختی کدام‌یک از مهارتهای خواندن پسران نارساخوان را بیشتر افزایش می‌دهد؟ روش: از بین کلیه دانش‌آموزان پسر مشکوک به نارساخوانی پایه دوم مقطع ابتدایی شهر ری که در سال تحصیلی 89-88 مشغول به تحصیل بودند، تعداد 30 دانش‌آموز به‌صورت هدفمند انتخاب و تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرگروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات آزمونهای آگاهی واج‌شناختی، آزمونهای کلامی هوش وکسلر، آزمون خواندن کلمه و آزمون خواندن ناکلمه بودند. از هر دو گروه پیش‌آزمون و پس‌آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش، آموزش آگاهی واج‌شناختی را به مدت 3 ماه دریافت نمودند. یافته‌های حاصل با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش واج‌شناختی، مهارتهای آگاهی واج­شناختی پسران نارساخوان را افزایش می‌دهد (0.001P<) و باعث افزایش توانایی سرعت خواندن کلمات دانش‌آموزان نارساخوان می‌شود (0.001P<)، همچنین مهارت خواندن ناکلمات دانش‌آموزان نارساخوان نیز افزایش می‌یابد (0.001P<). نتیجه‌گیری: از یافته‌های به‌دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که آموزش آگاهی واج‌شناختی تأثیر مثبتی در بهبود توانایی خواندن دانش‌‌آموزان نارساخوان به ویژه سرعت خواندن آنها دارد.

واژه‌های کلیدی: آگاهی واج‌شناختی، نارساخوانی و توانایی خواندن
متن کامل [PDF 892 kb]   (238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱۰/۷ | انتشار: ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alipour A, Karimi Torkadah T, Zandi B, Yazdanfar M. The Effectiveness of Phonological Awareness Training on Phone Awareness Skills, Unmeaningful Word Reading and Speed of Reading in Boys with Dyslexia. JOEC. 2012; 11 (4) :343-352
URL: http://joec.ir/article-1-213-fa.html

علی‌پور احمد، کریمی‌ترکده طیبه، زندی بهمن، یزدانفر مهناز. تأثیر آموزش آگاهی واج‌شناختی بر توانایی آگاهی واجی، خواندن ناکلمه و سرعت خواندن پسران نارساخوان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (4) :343-352

URL: http://joec.ir/article-1-213-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638