هدف: هدف پژوهش حاضر، این بود که مشخص کند آموزش آگاهی واجشناختی کدامیک از مهارتهای خواندن پسران نارساخوان را بیشتر افزایش میدهد؟ روش: از بین کلیه دانشآموزان پسر مشکوک به نارساخوانی پایه دوم مقطع ابتدایی شهر ری که در سال تحصیلی 89-88 مشغول به تحصیل بودند، تعداد 30 دانشآموز بهصورت هدفمند انتخاب و تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرگروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات آزمونهای آگاهی واجشناختی، آزمونهای کلامی هوش وکسلر، آزمون خواندن کلمه و آزمون خواندن ناکلمه بودند. از هر دو گروه پیشآزمون و پسآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش، آموزش آگاهی واجشناختی را به مدت 3 ماه دریافت نمودند. یافتههای حاصل با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش واجشناختی، مهارتهای آگاهی واجشناختی پسران نارساخوان را افزایش میدهد (0.001P<) و باعث افزایش توانایی سرعت خواندن کلمات دانشآموزان نارساخوان میشود (0.001P<)، همچنین مهارت خواندن ناکلمات دانشآموزان نارساخوان نیز افزایش مییابد (0.001P<). نتیجهگیری: از یافتههای بهدست آمده میتوان نتیجه گرفت که آموزش آگاهی واجشناختی تأثیر مثبتی در بهبود توانایی خواندن دانشآموزان نارساخوان به ویژه سرعت خواندن آنها دارد.
Alipour A, Karimi Torkadah T, Zandi B, Yazdanfar M. The Effectiveness of Phonological Awareness Training on Phone Awareness Skills, Unmeaningful Word Reading and Speed of Reading in Boys with Dyslexia. JOEC 2012; 11 (4) :343-352 URL: http://joec.ir/article-1-213-fa.html
علیپور احمد، کریمیترکده طیبه، زندی بهمن، یزدانفر مهناز. تأثیر آموزش آگاهی واجشناختی بر توانایی آگاهی واجی، خواندن ناکلمه و سرعت خواندن پسران نارساخوان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (4) :343-352