[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 55-66 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ انشای دانش‌آموزان شنوا و ناشنوای پایۀ پنجم دبستان به لحاظ کاربرد انواع آغازگر
دکتر مریم سادات غیاثیان* ، خانم هما مدیری
استادیار دانشگاه پیام نور
چکیده:   (848 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به منظور تهیۀ پیکرهای از انشای دانشآموزان شنوا و ناشنوا در پایۀ پنجم دبستان و توصیف و تحلیل زبانشناختی این پیکره به لحاظ کاربرد انواع آغازگر، در چارچوب دستور نقشگرای نظاممند هلیدی و متیسون انجام پذیرفت. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی بود. جامعۀ آماری، شامل کلیۀ دانشآموزان شنوا و ناشنوای پایۀ پنجم شهر تهران بود که از میان تمامی دانشآموزان واجد شرایط، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 40 دانشآموز پسر انتخاب شدند. گردآوری دادهها با ارائۀ آزمون انشا مورد مطالعه قرار گرفت و دادههای حاصل با استفاده از آزمون t مستقل، تحلیل گردیدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که در تمام موارد بررسی شده در مورد انتخاب انوع آغازگر، بین دانشآموزان شنوا و ناشنوا اختلاف معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: دانشآموزان ناشنوا در مقایسه با همتایان شنوای خود، توانایی و مهارت پایینتری در کاربرد آغازگرهای مرکب و نشاندار دارند.

واژه‌های کلیدی: ناشنوا، انشا، دستور نقشگرای نظاممند، فرانقش متنی، آغازگر
متن کامل [PDF 421 kb]   (192 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۴/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghiasian M S, Modiri H. A Comparison of Deaf and Hearing Students' Writing in the Fifth Grade of Primary School, Based on Applying Various Types of Themes. JOEC. 2014; 13 (4) :55-66
URL: http://joec.ir/article-1-195-fa.html

غیاثیان مریم سادات، مدیری هما. مقایسۀ انشای دانش‌آموزان شنوا و ناشنوای پایۀ پنجم دبستان به لحاظ کاربرد انواع آغازگر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (4) :55-66

URL: http://joec.ir/article-1-195-fa.html



دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638