[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 33-44 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش ادراک دیداری و شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان
نفیسه وطن‌دوست* ، دکتر احمد عابدی، دکتر احمد یارمحمدیان، دکتر ابراهیم رضاپور
دانشگاه اصفهان
چکیده:   (1428 مشاهده)

هدف: در این پژوهش، اثربخشی آموزش ادراک دیداری و ادراک شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان پایۀ سوم ابتدایی خمینی‌شهر مورد مقایسه قرار گرفته است.روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. بدین منظور 30 دانش‌آموز دختر سوم ابتدایی از شهرستان خمینی­شهر به شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 10 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: آزمون هوشی وکسلر کودکان و آزمون تشخیص سطح خواندن. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش ادراک دیداری و شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان مؤثر بوده است. نتایج آزمون کمترین تفاوت معنادار نیز نشان داد که بین دو روش ادراک دیداری و شنیداری تفاوت معناداری وجود ندارد، نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که در کنار سایر روش‌های آموزشی و درمانی می‌توان از آموزش ادراک دیداری و شنیداری نیز استفاده نمود.

واژه‌های کلیدی: عملکرد خواندن، آموزش ادراک دیداری، آموزش ادراک شنیداری، نارساخوان
متن کامل [PDF 583 kb]   (1156 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vatandoost N, Abedi A, YarMohammadian A, Rezapour E. The Comparison between the Effectiveness of Audio-Visual Perception on Reading ability of Dyslexic Children. JOEC. 2014; 13 (4) :33-44
URL: http://joec.ir/article-1-193-fa.html

وطن‌دوست نفیسه، عابدی احمد، یارمحمدیان احمد، رضاپور ابراهیم. مقایسه اثربخشی آموزش ادراک دیداری و شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (4) :33-44

URL: http://joec.ir/article-1-193-fa.html



دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768