[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 24 شماره 3 صفحات 90-78 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر روش‌های بازی درمانی شناختی-رفتاری و آموزش مبتنی بر دقت بر توجه انتخابی و حافظه فعال کودکان دیرآموز دوره اول ابتدایی
فاطمه غزالی ، عسکر آتش افروز*1
چکیده:   (345 مشاهده)
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی روش‌های بازی‌درمانی شناختی - رفتاری و آموزش مبتنی بر دقت بر توجه انتخابی و حافظه کاری کودکان دیرآموز دوره اول ابتدایی انجام شد. دیرآموزان آن دسته از دانشآموزانی به شمار می‌آیند که نسبت به همسالان خود توانایی شناختی کمتری دارند و می‌توانند با کمکهای تحصیلی مناسب به سطوح تحصیلی خوبی برسند. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری شامل تمام دانش‌آموزان دیرآموز دوره اول ابتدایی شهرستان هندیجان در سال تحصیلی 1402-1403 است. نمونه آماری این پژوهش شامل 45 نفر از دانش‌آموزان دیرآموز پسر دوره اول ابتدایی است که به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گواه (15) قرار گرفتند. گروه‌های آزمایش در 16 جلسه تحت بازی‌درمانی شناختی - رفتاری و آموزش مبتنی بر دقت قرار گرفتند و گروه کنترل تا پایان پژوهش مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش، ماتریس پیشرونده ریون رنگی، آزمون حافظه کاری وکسلر، آزمون توجه انتخابی، مداخله‌های بازی‌درمانی شناختی - رفتاری و آموزش مبتنی بر دقت بود. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بازی‌درمانی شناختی - رفتاری و آموزش مبتنی بر دقت بر حافظه کاری و توجه انتخابی در کودکان دیرآموز دوره اول ابتدایی تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد (001/0 P <). همچنین، نتایج مقایسه دو روش مداخله نشان داد که میزان تأثیر آنها بر حافظه کاری و توجه انتخابی تفاوت معنی‌داری ندارد (05/0 P >). نتیجه‌گیری: بازی‌ درمانی شناختی - رفتاری و آموزش مبتنی بر دقت باعث بهبود حافظه کاری و توجه انتخابی کودکان دیرآموز دوره اول ابتدایی شد. پیشنهاد می‌شود که این روش‌ها برای سایر کودکان نیز استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: بازی‌درمانی شناختی - رفتاری، آموزش مبتنی بر دقت، حافظه کاری، توجه انتخابی.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: بازی درمانی شناختی-رفتاری، آموزش مبتنی بر دقت، حافظه فعال، توجه انتخابی.
متن کامل [PDF 568 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/3 | پذیرش: 1403/8/28 | انتشار: 1403/11/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghazali F, atash afroz A. Comparison of effects of cognitive-behavioral game therapy methods and accuracy-based training on selective attention and active memory of late-learning children in the first year of elementary school. JOEC 2024; 24 (3) : 6
URL: http://joec.ir/article-1-1866-fa.html

غزالی فاطمه، آتش افروز عسکر. مقایسه تأثیر روش‌های بازی درمانی شناختی-رفتاری و آموزش مبتنی بر دقت بر توجه انتخابی و حافظه فعال کودکان دیرآموز دوره اول ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (3) :78-90

URL: http://joec.ir/article-1-1866-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710