چکیده هدف: این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی روشهای بازیدرمانی شناختی - رفتاری و آموزش مبتنی بر دقت بر توجه انتخابی و حافظه کاری کودکان دیرآموز دوره اول ابتدایی انجام شد. دیرآموزان آن دسته از دانشآموزانی به شمار میآیند که نسبت به همسالان خود توانایی شناختی کمتری دارندو میتوانند با کمکهای تحصیلی مناسب به سطوح تحصیلی خوبی برسند. روش: پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دیرآموز دوره اول ابتدایی شهرستان هندیجان در سال تحصیلی 1402-1403 است. نمونه آماری این پژوهش شامل 45 نفر از دانشآموزان دیرآموز پسر دوره اول ابتدایی است که به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گواه (15) قرار گرفتند. گروههای آزمایش در 16 جلسه تحت بازیدرمانی شناختی - رفتاری و آموزش مبتنی بر دقت قرار گرفتند و گروه کنترل تا پایان پژوهش مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش، ماتریس پیشرونده ریون رنگی، آزمون حافظه کاری وکسلر، آزمون توجه انتخابی، مداخلههای بازیدرمانی شناختی - رفتاری و آموزش مبتنی بر دقت بود. دادههای گردآوریشده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بازیدرمانی شناختی - رفتاری و آموزش مبتنی بر دقت بر حافظه کاری و توجه انتخابی در کودکان دیرآموز دوره اول ابتدایی تأثیر مثبت و معنیداری دارد (001/0 P <). همچنین، نتایج مقایسه دو روش مداخله نشان داد که میزان تأثیر آنها بر حافظه کاری و توجه انتخابی تفاوت معنیداری ندارد (05/0 P >). نتیجهگیری: بازی درمانی شناختی - رفتاری و آموزش مبتنی بر دقت باعث بهبود حافظه کاری و توجه انتخابی کودکان دیرآموز دوره اول ابتدایی شد. پیشنهاد میشود که این روشها برای سایر کودکان نیز استفاده شود. واژههای کلیدی: بازیدرمانی شناختی - رفتاری، آموزش مبتنی بر دقت، حافظه کاری، توجه انتخابی.
ghazali F, atash afroz A. Comparison of effects of cognitive-behavioral game therapy methods and accuracy-based training on selective attention and active memory of late-learning children in the first year of elementary school. JOEC 2024; 24 (3) : 6 URL: http://joec.ir/article-1-1866-fa.html
غزالی فاطمه، آتش افروز عسکر. مقایسه تأثیر روشهای بازی درمانی شناختی-رفتاری و آموزش مبتنی بر دقت بر توجه انتخابی و حافظه فعال کودکان دیرآموز دوره اول ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (3) :78-90