اهداف: دانشآموزان با اختلال ریاضی با وجود توانایی در بسیاری از زمینهها، دچار مشکلاتی در زمینه توجه هستند. مشکلات توجه در زمینههای مختلف، آثار جبرانناپذیری بر عملکرد دانشآموزان با اختلال ریاضی میگذارد و مانع پیشرفت تحصیلی آنها میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش توجه مستقیم بر ابعاد توجه دانشآموزان با اختلال ریاضی انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402-1401 بود. تعداد 30 دانشآموز با اختلال ریاضی بهصورت دردسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل بهطور تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقهای، برنامه آموزش توجه مستقیم را دریافت کرد. ابزارهای پژوهش آزمون استروپ، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسینو آزمون عملکرد پیوسته بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته و نرمافزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد برنامه آموزش توجه مستقیم بر توجه پایدار، انتخابی و انتقالی دانشآموزان با اختلال ریاضی اثربخش است (001/0=P) و تأثیر این شیوه مداخله بعد از پیگیری دوماهه، پایدار است. نتیجهگیری: از لحاظ کاربردیبا توجه به اثربخشبودن تمرینهای برنامه آموزش توجه مستقیم بر کاهش مشکلات توجه دانشآموزان با اختلال ریاضی، این برنامه بهعنوان یکی از راهبردهای اساسی مداخلههای شناختی به معلمان و متخصصان اختلال یادگیری توصیه میشود.
safari N, Yaghoobi A. Designing a direct attention training program (DAT) and Investigating the Effectiveness on attention dimensions of Students with math disorder. JOEC 2024; 24 (2) : 8 URL: http://joec.ir/article-1-1865-fa.html
صفری ندا، یعقوبی ابوالقاسم. طراحی برنامه آموزش توجه مستقیم و بررسی اثربخشی آن بر ابعاد توجه دانشآموزان با اختلال ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (2) :106-116