[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 24 شماره 2 صفحات 116-106 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی برنامه آموزش توجه مستقیم و بررسی اثربخشی آن بر ابعاد توجه دانش‌آموزان با اختلال ریاضی
ندا صفری1 ، ابوالقاسم یعقوبی*1
1- دانشگاه بوعلی سینا
چکیده:   (368 مشاهده)
اهداف: دانش­آموزان با اختلال ریاضی با وجود توانایی در بسیاری از زمینه­ها، دچار مشکلاتی در زمینه توجه هستند. مشکلات توجه در زمینه­های مختلف، آثار جبران­ناپذیری بر عملکرد دانش­آموزان با اختلال ریاضی می­گذارد و مانع پیشرفت تحصیلی آنها می­شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش توجه مستقیم بر ابعاد ‌توجه دانش‌آموزان با اختلال ریاضی انجام شد. روش‌: طرح پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون-پی‌گیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام دانش‌آموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402-1401 بود. تعداد 30 دانش‌آموز با اختلال ریاضی به‌صورت در‌دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به‌طور تصادفی جایگزین شدند. گروه‌‌ آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقه‌ای، برنامه آموزش توجه مستقیم را دریافت کرد. ابزارهای پژوهش آزمون استروپ، آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین و آزمون عملکرد پیوسته بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته و نرم‌افزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته­های پژوهش نشان داد برنامه آموزش توجه مستقیم بر توجه پایدار، انتخابی و انتقالی دانش­آموزان با اختلال ریاضی اثربخش است (001/0=P) و تأثیر این شیوه مداخله بعد از پیگیری دو‌ماهه، پایدار است. نتیجه‌گیری: از لحاظ کاربردی با توجه به اثربخش‌بودن تمرین­های برنامه آموزش توجه مستقیم بر کاهش مشکلات توجه دانش­آموزان با اختلال ریاضی، این برنامه به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی مداخله‌های شناختی به معلمان و متخصصان اختلال یادگیری توصیه می­شود.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: توجه، اختلال ریاضی، آموزش مستقیم توجه، دانش‌آموز
متن کامل [PDF 781 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/1 | پذیرش: 1403/4/1 | انتشار: 1403/11/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

safari N, Yaghoobi A. Designing a direct attention training program (DAT) and Investigating the Effectiveness on attention dimensions of Students with math disorder. JOEC 2024; 24 (2) : 8
URL: http://joec.ir/article-1-1865-fa.html

صفری ندا، یعقوبی ابوالقاسم. طراحی برنامه آموزش توجه مستقیم و بررسی اثربخشی آن بر ابعاد توجه دانش‌آموزان با اختلال ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (2) :106-116

URL: http://joec.ir/article-1-1865-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710