[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 34-25 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر بخشی تمرین بر حافظۀ کوتاه مدت کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده
زهرا عباسیان نیک 1، سعید حسن‌زاده1 ، باقر غباری بناب1
1- دانشگاه تهران
چکیده:   (4585 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامۀ حافظۀ کوتاه­مدت و بررسی اثر­بخشی آن بر روی فراخنای حافظۀ کوتاه­‌مدت صورت گرفته است. روش: این پژوهش با استناد به مدل پردازش اطلاعات (1968) و حافظه بدلی  طراحی شده و سپس با استفاده از طرح شبه آزمایشی، کودکان کاشت حلزون شده­ای که جهت دریافت برنامه توان‌بخشی در سنین 4 تا 8 ساله، به یک مرکز کاشت حلزون شنوایی مراجعه کرده بودند، تعداد 10 نفر از آنان به صورت 2 گروه 5 نفره آزمایش و کنترل انتخاب شدند و برای اندازه­گیری فراخنای حافظۀ کوتاه­مدت آزمودنی­ها از خرده آزمون حافظۀ عددی وکسلر به­عنوان پیش­آزمون و پس­‌آزمون استفاده شد، سپس بعد از پیش‌­آزمون، تکالیف برنامه تربیتی حافظۀ کوتاه­مدت طی 12 جلسه به کودکان گروه آزمایشی ارائه شد. داده­های بدست آمده، با استفاده از آزمون کوواریانس با نرم افزار spss تحلیل شد. یافته­‌ها:  نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار در فراخنای حافظۀ کوتاه­‌مدت گروه آزمایش بود، در حالی­که چنین تفاوتی در گروه کنترل دیده نشد. نتیجه­‌گیری: این پژوهش نشان داد که برنامۀ تربیت حافظۀ کوتاه‌مدت در عملکرد فراخنای حافظۀ کوتاه­مدت کودکان ناشنوای کاشت حلزون موثر بوده و منجر به بهبود حافظۀ کوتاه‌­مدت شده است.

واژه‌های کلیدی: ناشنوا، کاشت حلزون، حافظه کوتاه مدت
متن کامل [PDF 449 kb]   (2983 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/6/13 | پذیرش: 1391/12/14 | انتشار: 1392/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasian Nik Z, Hassanzadeh S, Ghobaribonab B. Effectiveness of Exercising on Short Term Memory of Deaf Children with Cochlear Implant. JOEC 2013; 13 (1) :25-34
URL: http://joec.ir/article-1-178-fa.html

عباسیان نیک زهرا، حسن‌زاده سعید، غباری بناب باقر. بررسی اثر بخشی تمرین بر حافظۀ کوتاه مدت کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (1) :25-34

URL: http://joec.ir/article-1-178-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645