[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 66-55 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه برتری طرفی و وضعیت عملکرد ارتباطی دانش‌آموزان دارای اتیسم
لیلا فیاضی بارجینی*1 ، مجید رفیعی1 ، بهمن زندی1
1- دانشگاه توانبخشی و علوم بهزیستی
چکیده:   (4277 مشاهده)

هدف: در این پژوهش،هدف بررسی وضعیت برتری­طرفی اندامها در دانش­آموزان دارای اتیسم و رابطه آن با عملکرد ارتباطی آنها بوده است. روش: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی مقایسه­ای، مقطعی و به لحاظ هدف، کاربردی است که بر روی کلیه نمونه­های در دسترس که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند؛ یعنی 40 دانش­آموز مبتلا به اتیسم با میانگین سنی ده سال و 8 ماه (انحراف استاندارد 2 سال و 5 ماه) انجام شد. از پرسشنامۀ ارزیابی عملکردارتباطی و چک لیست مشاهده­ای ارزیابی برتری طرفی اندامها که اولی را والدین و دومی را آزمونگر تکمیل می­کرد، برای گردآوری اطلاعات، استفاده شد. برای بررسی فرضیه­ها از آزمون ویلکاکسون، آزمون فریدمن و کای دو و من ویتنی استفاده شد. یافته‌­ها: ضمن آنکه میزان وقوع چپ­برتری و دوسوتوانی در مقایسه با جمعیت هنجار طبیعی در افراد دارای اتیسم بیشتر مشاهده شد، افراد چپ­برتر در مقایسه با دو سو توان و راست برتر عملکرد ارتباطی بهتری داشتند(05/0P<) ، افراد دوسوتوان­ در مقایسه با افراد یک­سوتوان­ نمرۀ­ عملکرد ارتباطی کمتری را کسب کردند(05/0P>) و علی­رغم وجود تفاوت در میانگین نمرات عملکرد ارتباطی کسب­شده درافراد دارای برتری طرفی یکسان و افراد دارای برتری طرفی غیریکسان در اندامها، این تفاوت از نظر آماری تأیید نشد(05/0P>). نتیجه‌گیری: یافته­های این پژوهش می­تواند به افزایش آگاهی ما نسبت به نقش تثبیت برتری طرفی، در جهت تسهیل آموزش زبان و عملکرد ارتباطی کمک کند؛ به­طوری­که شاید اگر با اقدامات توان­بخشی بموقع به تثبیت کردن نیمکرۀ­ غالب زبانی در برنامه ­های آموزشی به­ویژه در زبان­آموزی مقطع آمادگی اولویت بدهیم، می­توانیم بهبود قابلیت­های زبانی برای ایفای نقش ارتباطی بهتر را در دانش­آموزان انتظار داشته باشیم و در نتیجه والدین این کودکان و درمانگران ‏بتوانند از نتایج این پژوهش بهره‏مند شوند.

واژه‌های کلیدی: اتیسم، برتری طرفی، عملکرد ارتباطی، جانبی شدگی نیمکره‌های مغزی
متن کامل [PDF 447 kb]   (3077 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/9/21 | پذیرش: 1391/8/1 | انتشار: 1391/11/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fayazi Barjini L, Rafi’ee M, Zandi B. Lateral Dominance and Communicative Function in Children with Autism. JOEC 2013; 12 (4) :55-66
URL: http://joec.ir/article-1-173-fa.html

فیاضی بارجینی لیلا، رفیعی مجید، زندی بهمن. بررسی رابطه برتری طرفی و وضعیت عملکرد ارتباطی دانش‌آموزان دارای اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (4) :55-66

URL: http://joec.ir/article-1-173-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710