[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 85-94 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان تیزهوش دخترمدارس تیزهوشان با دختران تیزهوش مدارس عادی
دکتر محسن گل‌پرور، دکتر حمید آتش‌‌پور، خانم محبوبه هادی‌پور*
چکیده:   (1184 مشاهده)

هدف: این پژوهش، با هدف مقایسه بهزیستی روان‌شناختی دانش‌‌‌‌‌آموزان دختر مدارس تیزهوشان با مدارس عادی اجرا شد. روش: جامعه آماری پژوهش را دانش‌‌‌‌‌آموزان دخترمدرسه تیزهوشان و دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش دختری که در مدارس غیرتیزهوشان مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌دهند. گروه نمونه دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش مدرسه تیزهوشان را 126 نفر تشکیل داد که به شیوۀ تصادفی ساده، انتخاب شدند و گروه نمونه دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش مدارس عادی نیز متشکل از 127 نفر است که به شیوۀ هدفمند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف(1995 ) با 84 سؤال و متشکل از شش خرده‌مقیاس رشد شخصی، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، زندگی هدفمند، تسلط بر محیط و پذیرش خود است. داده‌ها با استفاده از آزمون t برای گروه‌های مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری، مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتیجه حاصل از آزمونt  نشان داد که بهزیستی روان‌شناختی کلی دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش مدارس عادی، از دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش مدرسه تیزهوشان، به‌صورت معناداری(P<0/01) بیشتر است. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیری نیز نشان داد که رشد شخصی، خودمختاری، زندگی هدفمند، تسلط بر محیط و پذیرش خود دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش مدارس عادی از دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش مدرسه تیزهوشان به‌صورت معناداری (P<0/05 یا P<0/01) بیشتر است، اما در روابط مثبت با دیگران تفاوت معناداری( P<0/05) بین دو گروه وجود ندارد. نتیجه‌گیری:. لازم است مدارس تیزهوشان در کنار آموزش‌های رسمی در این مدارس به بهزیستی روان‌شناختی دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش توجه و تدابیری از طریق مشاوره و راهنمایی، برای تقویت بهزیستی روان‌شناختی این دانش‌‌‌‌‌آموزان به آنها ارائه کنند.

واژه‌های کلیدی: : بهزیستی روان‌شناختی، تیزهوشان مدارس تیزهوشان، تیزهوشان مدارس عادی.
متن کامل [PDF 146 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۵/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۱/۵/۳ | انتشار: ۱۳۹۱/۶/۳۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golparvar M, Atashpoor H, Hadipoor M. A Comparative Study on Psychological Well-Being of Gifted Female Students in Regular Schools and Schools for Gifted Students. JOEC. 2012; 12 (2) :85-94
URL: http://joec.ir/article-1-161-fa.html

گل‌پرور محسن، آتش‌‌پور حمید، هادی‌پور محبوبه. مقایسۀ بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان تیزهوش دخترمدارس تیزهوشان با دختران تیزهوش مدارس عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (2) :85-94

URL: http://joec.ir/article-1-161-fa.html



دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3705