[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 94-85 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان تیزهوش دخترمدارس تیزهوشان با دختران تیزهوش مدارس عادی
محسن گل‌پرور1 ، حمید آتش‌‌پور1 ، محبوبه هادی‌پور 1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
چکیده:   (4753 مشاهده)

هدف: این پژوهش، با هدف مقایسه بهزیستی روان‌شناختی دانش‌‌‌‌‌آموزان دختر مدارس تیزهوشان با مدارس عادی اجرا شد. روش: جامعه آماری پژوهش را دانش‌‌‌‌‌آموزان دخترمدرسه تیزهوشان و دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش دختری که در مدارس غیرتیزهوشان مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌دهند. گروه نمونه دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش مدرسه تیزهوشان را 126 نفر تشکیل داد که به شیوۀ تصادفی ساده، انتخاب شدند و گروه نمونه دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش مدارس عادی نیز متشکل از 127 نفر است که به شیوۀ هدفمند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف(1995 ) با 84 سؤال و متشکل از شش خرده‌مقیاس رشد شخصی، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، زندگی هدفمند، تسلط بر محیط و پذیرش خود است. داده‌ها با استفاده از آزمون t برای گروه‌های مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری، مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتیجه حاصل از آزمونt  نشان داد که بهزیستی روان‌شناختی کلی دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش مدارس عادی، از دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش مدرسه تیزهوشان، به‌صورت معناداری(P<0/01) بیشتر است. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیری نیز نشان داد که رشد شخصی، خودمختاری، زندگی هدفمند، تسلط بر محیط و پذیرش خود دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش مدارس عادی از دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش مدرسه تیزهوشان به‌صورت معناداری (P<0/05 یا P<0/01) بیشتر است، اما در روابط مثبت با دیگران تفاوت معناداری( P<0/05) بین دو گروه وجود ندارد. نتیجه‌گیری:. لازم است مدارس تیزهوشان در کنار آموزش‌های رسمی در این مدارس به بهزیستی روان‌شناختی دانش‌‌‌‌‌آموزان تیزهوش توجه و تدابیری از طریق مشاوره و راهنمایی، برای تقویت بهزیستی روان‌شناختی این دانش‌‌‌‌‌آموزان به آنها ارائه کنند.

واژه‌های کلیدی: : بهزیستی روان‌شناختی، تیزهوشان مدارس تیزهوشان، تیزهوشان مدارس عادی.
متن کامل [PDF 146 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/5/29 | پذیرش: 1391/5/3 | انتشار: 1391/6/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golparvar M, Atashpoor H, Hadipoor M. A Comparative Study on Psychological Well-Being of Gifted Female Students in Regular Schools and Schools for Gifted Students. JOEC 2012; 12 (2) :85-94
URL: http://joec.ir/article-1-161-fa.html

گل‌پرور محسن، آتش‌‌پور حمید، هادی‌پور محبوبه. مقایسۀ بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان تیزهوش دخترمدارس تیزهوشان با دختران تیزهوش مدارس عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (2) :85-94

URL: http://joec.ir/article-1-161-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645