[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 50-39 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر به مادران کودکان دارای اتیسم بر جوّ عاطفی، سازش‌پذیری و انسجام خانواده
عباسعلی حسین ‌خانزاده1 ، منصوره باغبان وحیدی2 ، ناهید ندائی*1
1- دانشگاه گیلان
2- دانشگاه آزاد اسلامی رشت
چکیده:   (5177 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثر به والدین کودکان دارای اتیسم بر بهبود جوّ عاطفی، سازش‌پذیری و انسجام خانواده کودکان دارای این اختلال انجام شد. روش: روش این پژوهش از نوع شبه‌تجربی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از میان مادران کودکان 4 تا 13 ساله دارای اتیسم از مرکز اتیسم تهران در سال تحصیلی 1394-1395، 24 نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به شکل تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. پس از انجام پیش‌آزمون به کمک پرسش‌نامه‌های جوّ عاطفی خانواده و سازش‌پذیری و انسجام خانواده، به گروه آزمایش طی 8 جلسه مهارت‌های ارتباط مؤثر آموزش داده شد. در پایان از هر دو گروه سپس‌آزمون به عمل آمد و داده‌های حاصل با آزمون تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر سبب بهبودی جوّ عاطفی و همچنین افزایش سازش‌پذیری خانواده (001/0 p) کودکان دارای اتیسم شده است. نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثر یک برنامه آموزشی کارآمد برای کمک به خانواده‌های کودکان دارای اتیسم است.
واژه‌های کلیدی: اتیسم، ارتباط مؤثر، جو ّ عاطفی، سازش‌پذیری، انسجام
متن کامل [PDF 263 kb]   (3143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/1 | پذیرش: 1395/12/11 | انتشار: 1395/12/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossein Khanzadeh A, Baghban Vahidi M, Nedaee N. The Impact of Training Mothers of Autistic Children for Effective Communication Skills on Family Emotional Conditions, Adaptability and Cohesion . JOEC 2017; 16 (4) :39-50
URL: http://joec.ir/article-1-153-fa.html

حسین ‌خانزاده عباسعلی، باغبان وحیدی منصوره، ندائی ناهید. تأثیر آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر به مادران کودکان دارای اتیسم بر جوّ عاطفی، سازش‌پذیری و انسجام خانواده. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (4) :39-50

URL: http://joec.ir/article-1-153-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710