هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر به والدین کودکان دارای اتیسم بر بهبود جوّ عاطفی، سازشپذیری و انسجام خانواده کودکان دارای این اختلال انجام شد.روش: روش این پژوهش از نوع شبهتجربی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. از میان مادران کودکان 4 تا 13 ساله دارای اتیسم از مرکز اتیسم تهران در سال تحصیلی 1394-1395، 24 نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به شکل تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایدهی شدند. پس از انجام پیشآزمون به کمک پرسشنامههای جوّ عاطفی خانوادهو سازشپذیری و انسجام خانواده، به گروه آزمایش طی 8 جلسه مهارتهای ارتباط مؤثر آموزش داده شد. در پایان از هر دو گروه سپسآزمون به عمل آمد و دادههای حاصل با آزمون تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر سبب بهبودی جوّ عاطفی و همچنین افزایش سازشپذیری خانواده (001/0≥p) کودکان دارای اتیسم شده است. نتیجهگیری:آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر یک برنامه آموزشی کارآمد برای کمک به خانوادههای کودکان دارای اتیسم است.
Hossein Khanzadeh A, Baghban Vahidi M, Nedaee N. The Impact of Training Mothers of Autistic Children for Effective Communication Skills on Family Emotional Conditions, Adaptability and Cohesion
. JOEC 2017; 16 (4) :39-50 URL: http://joec.ir/article-1-153-fa.html
حسین خانزاده عباسعلی، باغبان وحیدی منصوره، ندائی ناهید. تأثیر آموزش مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر به مادران کودکان دارای اتیسم بر جوّ عاطفی، سازشپذیری و انسجام خانواده. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (4) :39-50