[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 53-64 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر و ماندگاری یک دوره تمرینات ثبات مرکزی بر وضعیت تعادل پسران 16-10 ساله کم توان ذهنی آموزش پذیر
دکتر سید صدرالدین شجاع الدین، پریوش سهرابی* ، یوسف یاراحمدی
کارشناس ارشد حرکات اصلاحی وآسیب شناسی ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی تهران
چکیده:   (450 مشاهده)

چکیده:

هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر و ماندگاری تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا، نیمه‌پویا و پویا در پسران کم‌توان ذهنی 10-16ساله کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر است. روش: پژوهش از نوع کاربردی است و در آن از طرح شبه‌آزمایشی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. نمونه آماری 20 پسر کم‌توان ذهنی را شامل می‌شود که به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند (هر گروه 10 نفر). پیش از اجرای برنامه تمرینی ثبات مرکزی، تعادل ایستای آزمودنی‌ها توسط تست رومبرگ، تعادل نیمه‌پویا با تست ستاره و تعادل پویا نیز با استفاده از تست راه رفتن پاشنه به پنجه مورد سنجش قرار گرفت. جهت انجام پژوهش، گروه تجربی تمرین ثبات مرکزی را به مدت هشت هفته انجام داد و تعادل ایستا، نیمه‌پویا و پویای آن‌ها اندازه‌گیری گردید. سپس، جهت پی‌گیری ماندگاری اثر تمرین، متغیرهای مورد نظر دوباره اندازه‌گیری شد. یافته‌ها: نایج تأثیر معنادار تمرین ثبات مرکزی را بر عملکرد تعادل در گروه آزمایشی نشان داد  (P≤0.05). نتیجه‌گیری: این پژوهش با توجه به ضعف تعادل در کم‌توانان ذهنی و اهمیت تعادل در فعالیت روزانه و تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل نشان می‌دهد که چنین تمریناتی باعث بهبودی تعادل در این افراد می‌شود. مربیان و معلمان نیز می‌توانند از تمرینات ثبات مرکزی برای افراد کم‌توان ذهنی استفاده کنند.

 

 

واژه‌های کلیدی: کم‌توان ذهنی، ثبات مرکزی، ایستا، نیمه‌پویا، پویا
متن کامل [PDF 507 kb]   (157 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shojaedin S, shorabi P, yarahmadi Y. The Effect & Survival of Core Stability Training on Balance in intelectual disabiblity 10-16 year-old boys. JOEC. 2017; 17 (1) :53-64
URL: http://joec.ir/article-1-152-fa.html

شجاع الدین سید صدرالدین، سهرابی پریوش، یاراحمدی یوسف. بررسی تاثیر و ماندگاری یک دوره تمرینات ثبات مرکزی بر وضعیت تعادل پسران 16-10 ساله کم توان ذهنی آموزش پذیر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (1) :53-64

URL: http://joec.ir/article-1-152-fa.html



دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638