هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر و ماندگاری تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا، نیمهپویا و پویا در پسران کمتوان ذهنی 10-16ساله کمتوان ذهنی آموزشپذیر است. روش: پژوهش از نوع کاربردی است و در آن از طرح شبهآزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. نمونه آماری 20 پسر کمتوان ذهنی را شامل میشود که بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند (هر گروه 10 نفر). پیش از اجرای برنامه تمرینی ثبات مرکزی، تعادل ایستای آزمودنیها توسط تست رومبرگ، تعادل نیمهپویا با تست ستاره و تعادلپویا نیز با استفاده از تست راه رفتن پاشنه به پنجه مورد سنجش قرار گرفت. جهت انجام پژوهش، گروه تجربی تمرین ثبات مرکزی را به مدت هشت هفته انجام داد و تعادل ایستا، نیمهپویا و پویای آنها اندازهگیری گردید. سپس، جهت پیگیری ماندگاری اثر تمرین، متغیرهای مورد نظر دوباره اندازهگیری شد. یافتهها: نایج تأثیر معنادار تمرین ثبات مرکزی را بر عملکرد تعادل در گروه آزمایشی نشان داد (05/0p≤). نتیجهگیری: این پژوهش با توجه به ضعف تعادل در کمتوانان ذهنی و اهمیت تعادل در فعالیت روزانه و تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل نشان میدهد که چنین تمریناتی باعث بهبودی تعادل در این افراد میشود. مربیان و معلمان نیز میتوانند از تمرینات ثبات مرکزی برای افراد کمتوان ذهنی استفاده کنند.
shojaedin S, shorabi P, yarahmadi Y. The Effect and Persistence of Core Stability Training on Balance in 10-16-year-old Educable Boys with Intelectual Disability . JOEC 2017; 17 (1) :53-64 URL: http://joec.ir/article-1-152-fa.html
شجاع الدین سید صدرالدین، سهرابی پریوش، یاراحمدی یوسف. بررسی تاثیر و ماندگاری یک دوره تمرینات ثبات مرکزی بر وضعیت تعادل پسران 16-10 ساله کم توان ذهنی آموزش پذیر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (1) :53-64