[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 27-36 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه انواع کارکردهای اجرایی دانش-آموزان با ناتوانی‌های‌ یادگیری غیرکلامی و نارساخوان
آقای مجید ثقفی* ، دکتر مهناز استکی، دکتر حسن عشایری
چکیده:   (1500 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر، با هدف مقایسه انواع کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری غیرکلامی و نارساخوان، انجام شد. روش: پژوهش حاضر، پس­رویدادی از نوع علی- مقایسه‌ای است و نمونه مورد بررسی 31 دانش‌آموز با اختلالات یادگیری غیرکلامی و 22 دانش‌آموز نارساخوان است که با روش نمونه‌گیری غربالگری چندمرحله‌ای و به­صورت تصادفی از مناطق 19 گانه شهرتهران انتخاب شدند. برای تشخیص اختلال یادگیری غیرکلامی از فرمهای ارزیابی و مقیاس تشخیصی اختلالات یادگیری گلداستین(2002) و برای تشخیص نارساخوانی از آزمون اختلالات خواندن مرادی، کرمی‌نوری (1386) استفاده شد و برای ارزیابی کارکردهای اجرایی (حافظه کاری، برنامه‌ریزی، انعطاف‌پذیری و میزان توجه) به ترتیب از آزمونهای ویسکانسین و سه خرده آزمون وکسلر (حساب، حافظه ارقام و رمز گردانی)‌ استفاده شد. داده‌ها با نرم‌­افزار SPSS و روشهای تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در مؤلفه برنامه­ریزی بین میانگین خرده آزمونهای تعداد طبقات، در دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در شاخص انعطاف­پذیری، انعطاف‌پذیری دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری غیرکلامی، بیشتر از دانش‌آموزان نارساخوان است. در مؤلفه حافظه کاری، خطاهای غیرتکرار در دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری غیرکلامی، بیشتر از نارساخوان است؛ همچنین مؤلفه توجه بین دو گروه تفاوت ندارد. نتیجه گیری: دانش‌آموزان نارساخوان در کارکردهای اجرایی، در حافظه وضعیت بهتری نسبت به دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری غیرکلامی دارند و آسیب در نیمکره راست مغز بیشتر مشاهده شد، اما در انعطاف پذیری دانش­آموزان با اختلالات یادگیری غیرکلامی بالاتر از گروه نارساخوان هستند و در دو مؤلفه دیگر تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.

واژه‌های کلیدی: کارکردهای اجرایی، ناتوانی‌های یادگیری غیرکلامی، نارساخوانی
متن کامل [PDF 205 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۶/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۱/۵/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۱/۶/۳۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saghafi M, Esteki M, Ashayeri H. Executive Functions in Students with Nonverbal Learning Disorders and Students with Dyslexia. JOEC. 2012; 12 (2) :27-36
URL: http://joec.ir/article-1-149-fa.html

ثقفی مجید، استکی مهناز، عشایری حسن. مقایسه انواع کارکردهای اجرایی دانش-آموزان با ناتوانی‌های‌ یادگیری غیرکلامی و نارساخوان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (2) :27-36

URL: http://joec.ir/article-1-149-fa.html



دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3705