[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 36-27 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه انواع کارکردهای اجرایی دانش-آموزان با ناتوانی‌های‌ یادگیری غیرکلامی و نارساخوان
مجید ثقفی 1، مهناز استکی1 ، حسن عشایری2
1- دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (5990 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر، با هدف مقایسه انواع کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری غیرکلامی و نارساخوان، انجام شد. روش: پژوهش حاضر، پس­رویدادی از نوع علی- مقایسه‌ای است و نمونه مورد بررسی 31 دانش‌آموز با اختلالات یادگیری غیرکلامی و 22 دانش‌آموز نارساخوان است که با روش نمونه‌گیری غربالگری چندمرحله‌ای و به­صورت تصادفی از مناطق 19 گانه شهرتهران انتخاب شدند. برای تشخیص اختلال یادگیری غیرکلامی از فرمهای ارزیابی و مقیاس تشخیصی اختلالات یادگیری گلداستین(2002) و برای تشخیص نارساخوانی از آزمون اختلالات خواندن مرادی، کرمی‌نوری (1386) استفاده شد و برای ارزیابی کارکردهای اجرایی (حافظه کاری، برنامه‌ریزی، انعطاف‌پذیری و میزان توجه) به ترتیب از آزمونهای ویسکانسین و سه خرده آزمون وکسلر (حساب، حافظه ارقام و رمز گردانی)‌ استفاده شد. داده‌ها با نرم‌­افزار SPSS و روشهای تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در مؤلفه برنامه­ریزی بین میانگین خرده آزمونهای تعداد طبقات، در دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در شاخص انعطاف­پذیری، انعطاف‌پذیری دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری غیرکلامی، بیشتر از دانش‌آموزان نارساخوان است. در مؤلفه حافظه کاری، خطاهای غیرتکرار در دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری غیرکلامی، بیشتر از نارساخوان است؛ همچنین مؤلفه توجه بین دو گروه تفاوت ندارد. نتیجه گیری: دانش‌آموزان نارساخوان در کارکردهای اجرایی، در حافظه وضعیت بهتری نسبت به دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری غیرکلامی دارند و آسیب در نیمکره راست مغز بیشتر مشاهده شد، اما در انعطاف پذیری دانش­آموزان با اختلالات یادگیری غیرکلامی بالاتر از گروه نارساخوان هستند و در دو مؤلفه دیگر تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.

واژه‌های کلیدی: کارکردهای اجرایی، ناتوانی‌های یادگیری غیرکلامی، نارساخوانی
متن کامل [PDF 205 kb]   (55 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/6/12 | پذیرش: 1391/5/16 | انتشار: 1391/6/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saghafi M, Esteki M, Ashayeri H. Executive Functions in Students with Nonverbal Learning Disorders and Students with Dyslexia. JOEC 2012; 12 (2) :27-36
URL: http://joec.ir/article-1-149-fa.html

ثقفی مجید، استکی مهناز، عشایری حسن. مقایسه انواع کارکردهای اجرایی دانش-آموزان با ناتوانی‌های‌ یادگیری غیرکلامی و نارساخوان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (2) :27-36

URL: http://joec.ir/article-1-149-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645