[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 5-21 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی‌درمانی گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری در اصلاح ناسازگاری اجتماعی نوجوانان دختر کم‌توان ذهنی
خانم فرناز حوله‌کیان* ، دکتر مسعود غلامعلی، شیوا خلیلی
چکیده:   (800 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی بازی­‌درمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری در اصلاح ناسازگاری­ اجتماعی نوجوانان دختر کم‌­توان ذهنی می­باشد. روش: پژوهش حاضر، مطالعه­‌ای نیمه­‌آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون، پس آزمون و همراه با گروه کنترل و آزمایش می‌­باشد. جامعۀ آماری پژوهش، شامل نوجوانان کم‌­توان‌­ذهنی (15-13ساله) در حال تحصیل در مدارس استثنایی شهرستان همدان بودند؛ از این تعداد، 16 نفر که نمرۀ آنان بالاتر از انحراف میانگین آزمون راتر بود از طریق همتاسازی، در دو گروه 8 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 11 جلسه بازی‌­درمانی با رویکرد شناختی-رفتاری دریافت و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. هم­چنین گروه آزمایش به مدّت سه ماه پس از آخرین جلسه، پیگیری شد. ابزار گردآوری داده­های پژوهش، پرسشنامۀ رفتاری راتر و گروه‌­سنجی بود. یافته­‌ها: تحلیل یافته­‌ها مبتنی بر آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس و آزمون t برای گروه‌­های مستقل نشان داد که بازی­‌درمانی با رویکرد شناختی-رفتاری باعث کاهش ناسازگاری اجتماعی نوجوانان کم­‌توان ذهنی و افزایش تعاملات اجتماعی آنان شده‌­است. نتیجه­‌گیری: مهم­ترین نتایج این پژوهش، مؤثر بودن بازی­‌درمانی گروهی در اصلاح ناسازگاری اجتماعی و اثربخشی استفاده از رویکرد شناختی-رفتاری برای نوجوانان کم­توان ذهنی می‌­باشد. از این­رو می‌­توان ادعا نمود روش بازی­‌درمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری، در کاهش ناسازگاری­ اجتماعی نوجوانان کم­‌توان ذهنی اثربخش بوده­است.

واژه‌های کلیدی: بازی‌درمانی گروهی، رویکرد شناختی-رفتاری، ناسازگاری اجتماعی، نوجوانان کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 701 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۴/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۱/۲/۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۶/۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Holekian F, Gholamali M. Effectiveness of Group Play Therapy with Cognitive Behavioral Approach on Reforming the Social Maladjustment of Girl Adolescents with Intellectual Disabilities. JOEC. 2013; 13 (2) :5-21
URL: http://joec.ir/article-1-134-fa.html

حوله‌کیان فرناز، غلامعلی مسعود، خلیلی شیوا. اثربخشی بازی‌درمانی گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری در اصلاح ناسازگاری اجتماعی نوجوانان دختر کم‌توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (2) :5-21

URL: http://joec.ir/article-1-134-fa.html



دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638